Az elmúlt években egyre több hazai önkormányzat döntött úgy, hogy az utak mellé sebességmérő dobozokat telepít, ám a legtöbb esetben ezek a szerkezetek nem tartalmaznak valódi, a rendőrségi VÉDA-rendszerhez csatlakozó sebességmérőt. Ennek oka az, hogy egy hitelesített lézeres mérőberendezés rendkívül drága, így sok helyen csupán az eszköz külső burkolatát helyezik ki a forgalomlassítás céljából - írta a Traffix.hu.
Bár a kamerától mentes traffiboxok önmagukban nem képesek gyorshajtásokat rögzíteni, hatásuk így is jelentős lehet, hiszen az autósok sok esetben automatikusan lassítanak, amikor egy ilyen szerkezetet észlelnek. Az egyik legismertebb ilyen megoldás a Medirlab által gyártott Traffipack, amely úgy lett kialakítva, hogy külsőleg egy valódi sebességmérő berendezés benyomását keltse.
A megtévesztés hatékonyságát növeli, hogy a dobozok egy része olyan vizuális elemeket tartalmaz, mint a lencse helyére illesztett irizáló matricák vagy a pirosas derengést imitáló, lyuggatott lemez mögé rejtett LED-ek. Az éjszakai fényhatások azt a látszatot keltik, mintha a rendszer valóban működésben lenne.
A Medirlab valós, hitelesített sebességmérője, a Trafficapture TC-108 ezzel szemben ténylegesen képes akár 1,7 kilométerről sebességet mérni, valamint bizonyító erejű felvételeket készíteni nappal 220, éjszaka pedig 100 méteres távolságból.
A vállalat egy másik fejlesztése, a sebességmérő vagy álmérő alatt elhelyezett visszajelző modul, amely egy zöld mosolygós vagy egy piros szomorú arcot jelenít meg a jármű sebességének függvényében. Ez az eszköz akkor is képes az autósokat figyelmeztetni, ha a büntetőegység nincs a dobozban vagy az éppen nem működik.
A közlekedésbiztonsági szakemberek szerint ezek az áltraffipaxok – ha valóban veszélyes útszakaszokra kerülnek ki – pozitív hatással lehetnek a forgalomra.