A Stellantis, amely többek között a Vauxhall, a Jeep, a Fiat, a Peugeot és a Chrysler márkákat birtokolja, már korábban is nehézségekkel küzdött, de Tavares távozása újabb bizonytalanságot hozhat a vállalat életébe - írta a BBC.
Henri de Castries, a Stellantis független igazgatója szerint a cég sikere eddig a vezetés és az igazgatóság szoros együttműködésén alapult, de ez a közelmúltban megváltozott. Mint mondta: „A Stellantis sikere a létrejötte óta a referencia-részvényesek, az igazgatóság és a vezérigazgató tökéletes összhangján alapult. Azonban az elmúlt hetekben eltérő nézetek merültek fel, amelyek ahhoz vezettek, hogy az igazgatóság és a vezérigazgató ma meghozta ezt a döntést.”
Tavares, akit a globális autóipar egyik legbefolyásosabb szereplőjének tartottak, korábban a PSA-csoportot vezette sikerrel, majd összehozta annak fúzióját a Fiat Chryslerrel, létrehozva a Stellantis-t 2021-ben. „Képes volt bajban lévő vállalatokat talpra állítani,” jegyezte meg Hans Greimel, az Automotive News Asia szerkesztője. Az utóbbi időszakban azonban kritika érte, hogy túlzott költségcsökkentési intézkedései ártottak a termékminőségnek és a vállalat piaci pozíciójának.
Vállalati problémák és pénzügyi nehézségek
A Stellantis szeptemberben profitfigyelmeztetést adott ki, miután az észak-amerikai piacon jelentős eladási visszaesést szenvedett el. A cég elavult modelljei és a vásárlói preferenciákhoz való lassú alkalmazkodás komoly bírálatokat váltottak ki. „A kritikusok szerint túl sokat spórolt, késleltette a termékeket, és a minőséget is rontotta,” tette hozzá Greimel.
Prof. David Bailey, a Birmingham Business School szakértője szerint a vállalat nehézségei különösen Észak-Amerikában súlyosak, ahol „katasztrofális eredmények, elavult termékkínálat, növekvő készletek és csökkenő piaci részesedés” tapasztalható, ami minden érintettet – dolgozókat, beszállítókat, befektetőket – elégedetlenné tett.
A Stellantis részvényeinek árfolyama 40%-ot esett az év eleje óta, amely jelentősen elmarad versenytársaitól. Tavares lemondásának hírére az árfolyam újabb több mint 9%-os zuhanást szenvedett el.
Tavares távozása további kérdéseket vet fel a Stellantis terveivel kapcsolatban, különösen az Egyesült Királyságban. A múlt héten a vállalat bejelentette, hogy bezárja Lutonban található Vauxhall kisteherautó-gyárát, ami körülbelül 1100 munkahelyet érinthet. A gyárat eredetileg elektromos Vivaro modellek gyártására szánták 2025-től, de ez a projekt most bizonytalanná vált.
Az Ellesmere Port-i üzem átveheti az elektromos kisteherautók gyártását, de a vállalat jövőbeli tervei az Egyesült Királyságban továbbra is kérdésesek. Prof. Bailey szerint „minden bizonytalan,” és nincs garancia arra, hogy a Stellantis hosszú távon fenntartja jelenlétét a brit piacon.
Új vezetés
A Stellantis az év közepére tervezi kinevezni új vezérigazgatóját. Az interim időszakban a cég irányítását John Elkann, a vállalat elnöke és az Agnelli család képviselője veszi át. Elkann nézetei meghatározóak lesznek a Stellantis stratégiájának jövőbeni alakulásában.
Tavares távozása egy új korszak kezdetét jelenti a Stellantis számára, de hogy ez megoldást hoz-e a vállalat mélyülő problémáira, az a következő hónapokban derülhet ki.