Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Autó

Nem kell mindenkinek autót vezetni, a rutinos sofőrök szerint

10perc.hu
2024. 09. 01.
Nem kell mindenkinek autót vezetni, a rutinos sofőrök szerint

A Magyar Suzuki legfrissebb kutatása érdekes képet fest a hazai autósok hozzáállásáról a kezdő sofőrökkel szemben.

Bár sokan türelmesnek vallják magukat a vezetésben még rutintalanokkal, a valóságban gyakran ellentétes attitűdöket mutatnak. A „Együtt az utakon – Te is voltál kezdő sofőr” kampány során kiderült, hogy a hazai autósok sokszor frusztráltak és türelmetlenek a T-betűvel jelölt autósokkal, különösen nagyvárosokban.

Miért párosul szorongás vagy félelem az autóvezetéshez?

A kutatás alapján a ritkábban vezetők között több a nő és a budapesti lakos, akik gyakran a tömegközlekedést választják a vezetés helyett, vagy azért kerülik az autózást, mert szoronganak tőle. Az eredmények azt is mutatják, hogy a bizonytalan sofőrök között nagyobb arányban vannak azok, akik csak pár éve szereztek jogosítványt, és még nem érzik magukat magabiztosnak a volán mögött. 

A kutatás eredményei szerint az autóvezetéshez kapcsolódó szorongás vagy félelem mögött különböző okok húzódnak meg:

  • Tapasztalatlanság: 68%
  • Rossz élmények a jogosítvány megszerzése során: 21%
  • Korábbi balesetek: 15%
  • Nem megfelelő egészségügyi állapot: 14%
  • Gyermekekre való figyelés szükségessége vezetés közben: 12%
  • Vidéki vezetési tapasztalatok és nagyvárosi környezet: 5%

Miért lesznek idegesek a sofőrök a T-jelzésű autók láttán?

  • A forgalom feltartása: 64%
  • Bizonytalansággal való nehézségek: 26%

A budapesti autósok kevésbé mutatnak empátiát a kezdő sofőrökkel szemben (24%), míg a kisebb városokban (74%) és falvakban (77%) élők inkább támogatóbbak.

A megkérdezett rutinos sofőrök közül minden negyedik autós úgy gondolja, nem kell mindenkinek autót vezetni.

Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus szerint

„Hajlamosak vagyunk eltitkolni egy felmérés során az objektíven is agresszívnek minősülő magatartást. A tanulókkal szembeni negatív viselkedés pedig ebbe a kategóriába tartozik. A kutatás válaszadói saját felelősségüket ráadásul egyáltalán nem emelték ki, inkább a tanulók, bizonytalan vezetők képességeit említették, többségében a másik felet okolták. Ebből indirekt módon következik, hogy magukat nem, vagy kevéssé látják türelmetlennek, és a saját vezetési stílusukat tekintik alapnak, amelyhez a kezdők még nem alkalmazkodtak. Jellegzetes konfliktus a közúti forgalomban a sebességkorlátozást fegyelmezetten betartók és a "forgalom ritmusát felvéve" közlekedők örökös ellentéte”.

További cikkek