Az új X-Trail tökéletesen illeszkedik a Nissan mai stílusirányzatához. Erősen hajaz a Qashqaira, ami a dizájnt illeti. A negyedi generáció nem annyira szép és harmonikus, mint az elődje. Nagy az arca. Az orra az osztott lámpái miatt – amelyek két fénycsíkkal világítanak –, inkább érdekes és különcködő. Igaz, pont ezzel tűnik ki a tömeg-SUV-k közül, hatásos az eleje.
A legnagyobb Nissan megkapta a kisebb modelleknél bevezette új márkaarcot. Az X-Trail a korábbinál szögletesebb, a hátsó lámpák széles válldudorokba torkollnak. Oldalról és hátulról amúgy sokkal jobban fest, harmonikusabb, szebb, mint elölről. A tervezők nagy hangsúlyt fektettek az erőteljes kerékjárati ívekre, amelyeket az ajtók aljában vaskos krómcsík köt össze. Európai szemmel nézve elmondhatjuk, hogy ez a design, inkább az amerikai ízlésvilágnak kíván megfelelni, ami persze érthető, hiszen az Egyesült Államok a legkomolyabb felvevőpiaca ennek a modellnek.
Beül az ember az X-Trailbe és még el sem indult, de már azt érzi, hogy ez a kocsi nagyon egyben van.
Az anyaghasználat, az összeszerelés, a komfortérzet, az átgondoltság mind-mind hozzáad a jó összképhez. A kötelező digitális kijelzők ebben is megvannak, de jól látszik, hogy nem akarták túlbonyolítani az utazók dolgát. A rendszer ésszerű és egyszerűen kezelhető. És ami még jó hír, hogy a navigáció grafikája is szép már, a kor követelményeinek megfelelő és elvárható. A nagy Nissan crossovert – akár csak az elődöt – rendelhetjük 3. üléssorral, azaz hétszemélyes változatban plusz 500 ezer forintért, s ez lehet az X-Trail egyik komoly ütőkártyája.
A nagycsaládosoknak komoly alternatíva lehet a hétszemélyes utastér. A konkurencia csekély ebben az osztályban ekkora térrel. Normál állapotban, öt személynél 585 literes a csomagtartó mérete, ez 20 literrel nagyobb, mint az elődben. A cég állítása szerint az összecsukható hátsó ülések 160 centiméteres magasságig kényelmesek, vagyis inkább csak gyerekeknek jó. De ez a konkurenciánál sincs igazán másképp.
Az új Nissan X-Trai legfőbb újdonság az e-Power hajtáslánc
Ennek a lényege az egyedi módon változó kompresszióviszonyú, amivel minden helyzetben a leginkább hatékony üzemanyagfogyasztást teszi a motor. Elsőre azt hihetnénk, hogy egy ekkora monstrumhoz kevés – pláne, ha hét személy utazik benne – az 1,5 literes, turbós, háromhengeres, 158 lovas motor, ám ehhez a benzineshez kapcsolódik a villanymotor, az áramfejlesztő, az inverter és a kicsi, 1,73 kWh-s kapacitású, lítium-ion akkumulátor. Ezekkel a négykerékhajtású X-Trail összesen 213 lóerőt tud.
Az egység különlegessége az, hogy a belső égésű erőforrás csak áramot termel, a kerekeket a villanymotor forgatja. Okos megoldás ez, maga az Otto-motor állandóan optimális fordulatszám-tartományon belül dolgozik, ráadásul a hagyományos hajtásláncokkal összevetve gyorsabb gázreakcióval számolhat a sofőr.
Ez a világ első sorozatgyártású erőforrása, ami nemcsak változó szelepvezérléssel, de változó sűrítési aránnyal működik. Amúgy van kapcsolható villanymód is 75 kilométer/órás sebességig, de ez inkább csak jelképes.
Ha már ennyire innovatívok voltak a japán mérnökök, felmerül az emberben a kérdés, mit fogyaszt egy ekkora, 1,8 tonnás vas ezzel a kis térfogatú motorral. Nos, az e-Power hibrid rendszerrel a városban 7-8 liter körül el lehet szaladgálni. Ez nem szenzációs, mondhatnánk, ennyit a korábbi dízel X-Trailek is tudtak, vagy még jobban is fogyasztottak, de a helyzet az, hogy EU vezetése azokat kinyírta, így helyette kellett valami más, s most ez van.
Amúgy árban a gyengébb, 163 lóerős 1.5 Mild-Hybrid X-Trail jóval olcsóbb, 3 millió forint a különbség felszereltségi szinttől függetlenül. Ez nem kevés pénz, de tény, az erősebb hajtómű sokkal jobb, élvezetesebb utazást nyújt egy ekkora autóban.
Az új X-Trail futóműve nemcsak elöl, de hátul is független, több lengőkaros rendszerű
Az áltagsofőr ebből azt érzi, hogy a kocsi nagyon jól, kellemesen küzd meg a keserves magyar utak nem kevés kihívásával. A 4x4-es hajtás észrevétlenül működik, ahogyan a benzinmotor munkába állása is. Még autópályán is csak halkan duruzsol. A Nissan méretes szabadidő-autója 7 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órára, ami egy ekkora, 1800 kilós nagyvadtól eléggé jó eredmény. A maximális sebessége 180 kilométer/óra.
Elsőre kicsit nehéz megfejteni, hogy mi értelme egy olyan benzinmotornak, ami villanyáramot termel. Valószínűleg nem ez lesz a tökéletes hibridhajtás receptje. De majd meglátjuk, ez-e a jövő, a Nissan mindenesetre most ebben hisz.
A masszív, terebélyes családi autót keresőknek mindenesetre nem rossz választás az új X-Trail, s az ára is jó.