Mai névnap:

„Az e-kereskedelem győztesként jön ki a közeledő válságból” – interjú Pál Zoltán Gáborral

10perc.hu/B. Molnár László
8 hónapja
Kiemelt kép: 10perc.hu

A belföldi online vásárlások száma és értéke évek óta folyamatosan növekszik, a tavalyi és az idei esztendő azonban rekord év lehet a hazai online kereskedelmi piacon. A több mint 260 weboldalt kiszolgáló ALH Consulting Kft. vezetője, Pál Zoltán Gábor szerint az emberek egyre nagyobb mértékben kezdenek áttérni az életük digitális kiszolgálására. De a sokak által megjósolt gazdasági válságot is túlélheti a szegmens?

- Vélhetően az online kereskedésben érintettek nem így szerettek volna hirtelen a köztudatba kerülni, ám a jelenlegi helyzet legnagyobb nyertesének látszik jelenleg az e-kereskedelem szegmense. Nem volt ez hirtelen túl nagy ugrás az érdekelt cégek számára?

- Kétségtelen tény, és ezt már nyugodtan kijelenthetjük, a mostani helyzetnek, amelyet egy a világot megváltoztató vírus körüli pánikhullámnak köszönhetünk, az e-kereskedelmi szegmense, a benne szerepet vállaló cégek a nyertesei. Gondoljon csak bele, ki gondolta volna ezt pár évvel ezelőtt, hogy a 2020-es évben az összforgalom Magyarországon elérheti az 1000 milliárd forintot. Hatalmas ugrás ez az érdekelt ágazat számára, olyan, mintha három esztendőt ugrottunk volna az időben. Ráadásul ne felejtsük el azt, hogy a multik már egy ideje foglalkoztak házhoz szállítással, tehát azért a jövőt lehetett sejteni. Mindenesetre a jelenlegi helyzet az egész világon, így nálunk Magyarországon is nagyon erős katalizátorként hatott az e-kereskedelemre. Az viszont egyértelműen piacfüggő volt, kit mennyire ért készen ez a robbanásszerű változás. Van olyan, aki 230 százalékos növekedést ért el, de természetesen vannak olyanok is, akik alig bírtak talpon maradni.


Pál Zoltán Gábor úgy véli, a mostani helyzetnek, amelyet egy a világot megváltoztató vírus körüli pánikhullámnak köszönhetünk, az e-kereskedelmi szegmense, a benne szerepet vállaló cégek a nyertesei    Fotó: 10perc.hu


- Persze úgy könnyű, amikor a társadalom is kénytelen egyik napról a másikra egy addig szinte ismeretlen életformára áttérni…

- Ezzel sem tudok és akarok vitatkozni, ugyanis a home office és a különböző korlátozások miatt az emberek egyre nagyobb mértékben kezdenek el áttérni az életük digitális kiszolgálására. Mint mondtam, nem ritka, hogy elképesztő, több évre tervezett mértékben nőttek fél év alatt a szegmens olyan szereplői, amelyek a háztartási vagy hobbi termékekre építették a webshopjaikat, vagy épp a kert körüli munkákhoz értékesítenek eszközöket. Minden általunk kezelt oldal adatai esetében - beleértve a szélső értékeket is - valahol 50-60 százalék körüli növekedést látunk látogatói és rendelési számokat tekintve a múlt év ugyanezen időszakához képest. Ugyancsak megnőtt azok száma, akik a piaci lehetőségeket látva belevágtak a webshopok világába. Ezt mi is érzékeljük, hiszen drámaian nőtt a megkeresések száma az utóbbi időszakban, és messze felülmúltuk az évünket.

- Mondana egy jól érthető példát arra, miként kell elképzelnünk az ágazatra zúduló növekedési hullámot?

- Egy alapvetően ajándék és hobbi termékeket forgalmazó ügyfelünket augusztus végén értem el tavaly legelőször telefonon, aki azt mondta, hogy azért nem volt elérhető, mert eddig karácsonyi forgalmuk volt egész évben, sőt néha nagyobb is. Ugyanakkor egészen új piaci szereplők előtt is utat nyitott a koronavírus, hiszen naponta nyílnak fertőtlenítő- és tisztítószerekkel foglalkozó webáruházak is, köztük autós tisztítószerekkel is. Sokan jelentős árréssel kínálják ezeket a termékeket, amelyekre most óriási kereslet mutatkozik. És akkor nem beszéltem még a szájmaszkokat kínáló online áruházakról, amelyek közül többen akár napi 8-10 ezer látogatót is ki tudnak szolgálni. Nyilván ezek egy kiragadott, nagyon komoly növekedésű esetek, de összességében ez a jellemző, ráadásul a november végi és decemberi karácsonyi időszakban még ez a forgalom is legalább 50 százalékkal növekedett. És természetesen ne feledkezzünk meg arról, hogy nemcsak a webshopok, hanem az őket kiszolgáló cégek is jelentős növekedésen mentek keresztül, közülük jellemzően a fejlesztők, valamint logisztikai- és marketingcégek tudtak profitálni. De például egyes kiszállítócégek és futárszolgálatok is néha alig bírják kapacitással az igények kielégítését.


Több évre tervezett mértékben nőttek fél év alatt a szegmens olyan szereplői, amelyek a háztartási vagy hobbi termékekre építették a webshopjaikat      Fotó: 10perc.hu


- Tényleg mindenki jól reagálta le az elmúlt majd egy esztendőt? Ezek szerint azért titokban az emberek, a vállalkozók felkészültek egy ilyen forgatókönyvre?

- Ez a szegmens ugye három részből áll, és higgye el, mindenkit másként ért ez a helyzet. A webáruházak reagáltak talán a legjobban, és hiába nem voltak a kialakult helyzetre felkészülve, a legtöbben felvették a növekedés menetét. Az ügyfelek, vagyis a megrendelők számára nem volt választás, hiszen ha felkészültek erre, ha nem, egyszerűen bezárták őket a kormányok, így ha folytatni akarták a saját életüket, alkalmazkodniuk kellett az új vásárlási szokások felvételével. A már említett kiszolgáló cégek voltak azok, amiket derült égből a villámként ért ez az egész, ők jellemzően erre egyáltalán nem voltak felkészülve. De a tavaly márciusi robbanást követően szépen beálltak a sorba, és ha lassabban is, de ők is alkalmazkodtak a kialakult helyzethez.

- Egyre több gazdasági szakember jövendöl egy rövidesen lecsapó gazdasági válságot. Mi lesz akkor az e-kereskedelemmel, az itt érdekelt cégekkel?

- Sajnos ehhez nem kell Nostradamusnak lenni, hogy belássuk, a világot talán még a 2009-es recessziónál is nagyobb válság fenyegeti. Ám én úgy vélem, a szegmens győztesként fog ebből a válságból kijönni annak ellenére, hogy az emberek költésében komoly visszalépésre számíthatunk, amiért online is kevesebb pénzük lesz vásárolni, de ezt ellensúlyozni tudja az e-kereskedelem növekedése. Komoly ágazatok mennek majd szinte teljesen tönkre időlegesen, a magam részéről a vendéglátást egyértelműen ide számolom, ha az éttermek nem nyitnak az online felé. Az e-kereskedelemmel foglalkozó ágazat alsó szelete szerintem stagnálni fog, vagy esetleg tönkre is megy, a multik esetében lelassul a növekedés, míg azok, akik ebben a helyzetben is képesek lesznek a fejlődésre és alkalmazkodásra, a nyertesei lehetnek a következő éveknek.


A webáruházak reagáltak a legjobban, és hiába nem voltak a kialakult helyzetre felkészülve, a legtöbben felvették a növekedés menetét      Fotó: 10perc.hu


- Továbbmegyek. Egyszer vége lesz ennek a helyzetnek, az emberek visszatérhetnek a normális életükhöz. Ez sem veti vissza az ágazat gazdasági helyzetét?

- Ebben kétségkívül igaza van, egyszer vége lesz ennek az egésznek. De biztos vagyok abban, hogy az emberek nem fognak ugyanarra a szintre visszatérni, már ami a vásárlási szokásaikat illeti. Rájöhettek az elmúlt időszakban, hogy van kényelmesebb és célszerűbb mód is a bevásárlásra, mint sorban állni előbb a pénztáraknál, majd pedig hazafelé a dugókban. Ráadásul az otthonaikba bezárt emberek felfedezték maguknak az internetet más aspektusaiban is, amely egy új világot nyitott meg a számukra. Ennek biztosan megmaradnak a hatásai a későbbiekben is, ráadásul egy új korosztály, az ötven felettiek is tömegével rájöttek arra, hogy biztonságosan lehet rendelni, vásárolni a neten keresztül. A kiszállításban is hatalmas volt a fejlődés a megrendelők nagy örömére, hiszen a kibontakozó pánik első időszakában eleinte volt, hogy három hetet kellett várni a nagy multikban intézett online bevásárolt háztartási cikkek házhoz szállításában, ám ez mára maximum 72 órára zsugorodott. Utóbbi saját tapasztalat, mert mi előtte is neten intéztük a nagybevásárlásokat. Ráadásul azt is megtapasztalták az emberek, hogy a neten beszerezni valamit nem feltétlen jár pluszköltséggel. Ugyanakkor tagadhatatlan, hogy a nyitást követően lesz egy felszabadultság az emberekben, ismét többen fognak offline vásárolni, mert a vásárlás sokaknak egy élményt szolgáltató program is egyben.


A szakember biztos abban, hogy az emberek nem fognak ugyanarra a szintre visszatérni, már ami a vásárlási szokásaikat illeti       Fotó: 10perc.hu


- Nem feledkezhetünk meg azokról sem, akik látva a kialakult helyzetet, a megélhetésükre gondolva szeretnének bekerülni az e-kereskedelembe. Miként és milyen költséggel lehet elindítani egy webáruházat?

- Erre adhatnám azt az egyszerű választ, hogy a pénzen múlik minden, hogy valaki milyen webáruházat tud nyitni. Ugyan magát a webáruházat könnyű megszerezni, hiszen a havi bérleti díja egy jónak mondható rendszernek 10-30 ezer forint. Ám azt megtölteni, hirdetni, majd a vevők igényeit kiszolgálni, na, ehhez kell a sok pénz, ugyanis a fejlesztés és a marketing rengetegbe kerül. Ráadásul a projekt eleje a drágább arányaiban, hiszen a termékfotózások, a szövegezések, valamint a teljes, magabiztos jogi háttér biztosítása észrevehető tételekbe kerülhet. És akkor még nem beszéltem a reklámköltségekről, azaz összességében sok milliós nagyságrendet kell befektetni ahhoz, hogy elinduljon és működjön egy webáruház, majd legyen belőle bevétel. Persze az is döntő, hogy valaki mivel szeretné feltölteni a webáruházát, illetve hol raktározza a kínált áruját. A tradicionális webshopok saját raktárral rendelkeznek, és saját terméket kínálnak, maguk hirdetik és szállítják a vevőknek. Ám van olyan is, aki ugyan saját termékkel rendelkezik, de a csomagolást és a kiszállítást kiadja más vállalkozásnak. És végül van olyan bőven, aki a kínált termékeket csak a megrendelést követően szerzi be a nagykereskedőtől. Mindegyik lehetőség működik, de persze biztosítani kell hozzá a kellő hátteret.




Hirdetés
Hirdetés