Folyékony halmazállapotú vizet találtak a Marson

2024. 08. 13.
Folyékony halmazállapotú vizet találtak a Marson

Először fordult elő, hogy folyékony halmazállapotú vizet találjanak a Marson.

Tudósok felfedezték, hogy folyékony vízkészletek találhatóak a Marson, mélyen a bolygó sziklás kérgében. Az áttörő felfedezést a NASA Mars Insight Lander űrszonda adatai alapján tették, amely 2018 óta működik a vörös bolygón - közölte a BBC.

Ez az első alkalom, hogy folyékony víz létezését bizonyították a Marson, holott korábban a bolygó pólusainál fagyott víz és a légkörben pára is volt. Az eredmények a Proceedings of the National Academy of Sciences című folyóiratban jelentek meg. Az Insight küldetése 2022 decemberében véget ért, és az eszköz több mint 1319 marsi rengést regisztrált az öt év alatt.

A tudósok a szeizmikus hullámok terjedésének mérésével határozták meg, milyen anyagokon haladnak keresztül. "Ezek a technikák hasonlóak ahhoz, amit a Földön a víz, olaj és gáz keresésére használunk" - mondta Michael Manga professzor, a Berkeley-i Kaliforniai Egyetem munkatársa. Az elemzés alapján a vízkészletek a marsi kéregben találhatók, körülbelül 10-20 km mélységben.

Dr. Vashan Wright, a San Diegó-i UC Scripps Oceanográfiai Intézet munkatársa és a kutatás vezetője kiemelte, hogy a marsi vízkörforgás megértése kritikus fontosságú a bolygó éghajlatának, felszínének és belső terének fejlődésének megértésében. Manga professzor hozzátette, hogy a víz az egyik legfontosabb molekula a bolygók evolúciójában, és ez a felfedezés választ adhat arra a kérdésre, hogy "hová tűnt az összes marsi víz?"

Bár a Mars felszínén korábban folyók és tavak nyomait találták, a bolygó hárommilliárd éve sivataggá vált, és a víz egy része az űrbe került, amikor a Mars elvesztette légkörét. Az Insight szonda által rögzített adatok alapján a kutatók azt feltételezik, hogy a Marson más helyeken is létezhet hasonló vízkészlet. Ha igaz, akkor a bolygó alatt elegendő folyékony víz lehet ahhoz, hogy egy több mint fél mérföld mély réteg alakuljon ki.