A zsebünkben lapuló okostelefonok forradalmasították a filmfogyasztási szokásokat, de a mozi még mindig sokak kedvenc szórakozási formája. A 2023-as évben a magyar mozik jegybevétele 22 milliárd forintot tett ki, a látogatószám pedig meghaladta a 10 milliót.
A streaming platformok térnyerése továbbra is komoly kihívást jelent a filmipar számára
Az NMHH kutatása szerint a magyarok 2022-ben átlagosan 8-10 óra között ültek le a tévé elé, és a legnépszerűbb műsorok közé tartoztak a zenei tehetségkutatók. A moziknak nehéz versenyre kelni ezekkel a platformokkal, főleg a kedvező árú előfizetések és a tematikus filmcsatornák miatt.
A 2023-as mozijegyek ára 20%-kal emelkedett, de az európai átlaghoz képest még mindig kedvezőnek számít. A mozikban vetített filmek száma 2022-ben rekordszámú, 947 volt, ebből 249 premierfilm. A magyar filmek száma is emelkedett, 45 hazai produkció került a mozikba.
A magyar filmek a televízióban jobban teljesítenek, mint a mozikban
A magyar filmek népszerűsége a mozikban elmarad az amerikai filmekétől, a közönség 84%-a az utóbbiakat választja. A 2022-es magyar premierfilmek közül a Nyugati nyaralás volt a 33. legnézettebb, a Szia, Életem! pedig a második. A Blokád volt az egyetlen magyar film, ami bekerült a 2023 első féléves top 50-be.
Az elmúlt 25 év legnézettebb magyar filmje a Csak szex és más semmi, de a listán szerepelnek más vígjátékok is, amelyek a mozikban nem kerültek be a top 10-be.
A magyar filmiparnak alkalmazkodnia kell a változó piaci körülményekhez, hogy megőrizze versenyképességét. Fontos, hogy a magyar filmek továbbra is minőségiek és vonzóak legyenek a közönség számára, és hogy a filmipar szereplői új utakat találjanak a filmek eljuttatásához a nézőkhöz.