Oroszország az európai gázszállítások felfüggesztésével fenyegetőzik, s hogy ennek kellő nyomatékot adjon, a héten jelentősen visszavágta uniós szállításait. Az orosz állami gázipari monopólium, a Gazprom kedden jelentette be, hogy „technikai okok miatt” 40 százalékkal csökkenti az Északi Áramlat 1-es vezetéken Nyugat-Európába küldött földgáz mennyiségét.
A vezeték Nyugat-Európa egyik legfontosabb ellátási forrása, többek között Németország és Franciaország is ezen keresztül vásárol orosz nyersanyagot. Egy kulcsfontosságú turbina Kanadában ragadt a nyugati szankciók következtében karbantartás után, egy másikat pedig nem tudnak elszállítani, ez akadályozza a vezeték normális működését az oroszok magyarázata szerint.
A turbina-sztori Berlin szerint csak ürügy a gázárak felturbózására, a bizonytalanság-keltésre, miközben az oroszok azt állítják, a nyugati szankciók miatt fizikai akadályokba ütközik, hogy hozzájussanak a külföldre karbantartásra küldött berendezésekhez.
Putyin pontosan azt teszi a földgázpiacon, amitől az ukrajnai invázió kezdete óta tartani lehetett: fokozatosan csökkenti az Európába irányuló szállítást annak érdekében, hogy szétzilálja és elbizonytalanítsa a piacot. Oroszország célja a földgáz árának felhajtása, az európai országok egymás ellen fordítása, s ily módon az Európai Unió megosztása.
Az Északi Áramlat-1 kapacitása napi 167 millió köbméter. A Gazprom kedden először napi 100 millió köbméterre vágta vissza a Németország felé elindított mennyiséget, majd szerdán bejelentették, hogy napi 67 millió köbméterre csökken a betáplált földgáz volumene. Ez annyit jelent, hogy két nap alatt az eredeti mennyiség kevesebb, mint felére esett vissza a Nyugat-Európa felé útnak indított földgáz volumene. A kieső mennyiséget pedig máshonnan kell beszerezni, méghozzá igen drágán.
A német kormány felkészült erre a helyzetre: a földgáztározók töltöttsége jóval magasabb, mint az utóbbi évek azonos időszakában, de a lakosság közreműködése is elengedhetetlen. Mindenkinek takarékoskodnia kell, minden kilowattóra számít.
Németország mellett más uniós országok is sorra jelentették be a héten, hogy kevesebb gázt kapnak a szerződöttnél a Gazpromtól. Olasz, osztrák, cseh és szlovák cégek is erre panaszkodtak. Az európai gáztárolók további feltöltési üteme lassul, így nem sikerül a kellő mennyiségű gázt betárolni őszig, azaz a következő fűtési szezon kezdetéig. Jelenleg uniós szinten 52 százalékos a tárolók együttes töltöttségi szintje a Portfolio.hu szerint.
Mindezek hatására a gázárak jegyzése néhány napon belül 80 euró/MWh körüli értékekről a 140 euró/MWh tartományba száguldott a holland TTF gáztőzsdén a Refinitiv kimutatása szerint.
A rekordmagas világpiaci szénhidrogén árak kihatnak a gázolaj árának alakulására is. Az Egyesült Államokban ugyanakkor jóval alacsonyabban szerezhető be ez az üzemanyagtípus a töltőállomásokon: 5 dollárt kell fizetniük az amerikai fogyasztóknak gallononként.
Európában jóval mélyebben kell a zsebükbe nyúlniuk az autósoknak a benzinkutakon: a németek 7 dollárt kénytelenek fizetni átszámítva gallononként, a britek, franciák, spanyolok és olaszok esetében viszont a 8 dollárt is eléri a fizetendő összeg. A norvég autósok több mint 10 dollárt fizetnek, míg a világ másik végén élő hongkongiak meg sem állnak 11 dollárig a finance.yahoo.com amerikai üzleti portál összesítése alapján. (1 amerikai gallon 3,78 liternek felel meg.)
A gázárak elszállása a tőzsdei áramarákban is kiütközött: a jelenleg 250 euró körüli német zsinór termékár nagyon magas, a piaci ársáv felső szélét súrolja. A franciáknál még rosszabb a helyzet, az ár 320 euró körül mozog. A jövő évi zsinóráram értékei 249 euró/MWh a németeknél, 300 euró/MWh a franciáknál.
Magyarországra egyelőre fennakadás nélkül érkezik az orosz gáz Szíjjártó Péter külügyminiszter tájékoztatása szerint. A gázmennyiség döntő volumene Ausztrián és Szerbián keresztül érkezik, de folyamatos a beszállítás Szlovákia és Horvátország felől is.