A MÁV-csoport 2026-ra soha nem látott mértékű pályafelújítási programot tervez: a vezérigazgató, Hegyi Zsolt Facebook-posztja szerint összesen 860 milliárd forintot fordítanak vasúti infrastruktúra fejlesztésére és karbantartásra. Ennek 800 milliárd forintját az Európai Beruházási Bank és a magyar állam közös programja, a fennmaradó részt pedig a MÁV saját forrásból biztosítja.
A beruházások elsődleges célja a biztonság fenntartása, a sebességkorlátozások feloldása, valamint a vonatközlekedés kiszámíthatóságának javítása. Hegyi szerint ez a nagyságrend évtizedek óta nem látott a magyar vasúti szektorban.
Hol és milyen beavatkozások várhatóak?
A program részeként felépítménycserét hajtanak végre a Nyugati pályaudvar városligeti elágazása és Kőbánya-Kispest állomás között, valamint 10 csoportkitérőt cserélnek Kőbánya-Teher és Kőbánya-Kispest állomásokon. Ezeknek a munkáknak köszönhetően a jelenleg 40–60 km/órás sebességkorlátozások helyett a vonatok ismét 80 km/órával haladhatnak, csökkentve a menetidőt a ceglédi, lajosmizsei, szegedi és nyíregyházi elővárosi szakaszokon.
Jelentős felújításokra számíthatnak továbbá Budapest-Kelenföld, Rákospalota-Újpest, Kőbánya-Kispest, Debrecen, Maglód, Újszász, Herceghalom és Biatorbágy vonalain, ahol a rossz állapotú váltók gyakori lassításokat okoznak.
Híd- és vágányjavítások országosan
A Miskolc-Nyíregyháza vonalon hídjavítást, síncserét, útátjáró-építést, kitérőcserét és vágányszabályozást terveznek, hogy a Mezőzombor–Nyíregyháza szakaszon a vonatok ismét 120 km/órás sebességgel közlekedhessenek.
A 60-as vasútvonalon, Gyékényes és Berzence állomások között 15 kilométeren hézagnélküli vágányt alakítanak ki, így az eredeti 80 km/órás sebességhatár is helyreállhat, javítva a menetrendi pontosságot. A beruházás költsége 3 milliárd forint.
Biztosítórendszer és kiemelt karbantartás
Az 1-es vonalon rendszeresen előforduló biztosítórendszer-hibák miatt hároméves program indul, amelynek részeként szigeteltsín- és alkatrészcseréket, valamint külsőtéri kábelezés-javításokat végeznek. Emellett a 160 km/órás sebességre kiépített szakaszok folyamatos fenntartására is kiemelt figyelmet fordítanak, és a MÁV tervei szerint 2027-től a vonatok Szajol és Lőkösháza között is 160 km/órával közlekedhetnek.