2025. 12. 16.

384.30 Ft

326.34 Ft

Támogatás

Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Belföld

25 milliárdos Bombardier luxusgéppel bővülhetett a NER flotta

25 milliárdos Bombardier luxusgéppel bővülhetett a NER flotta
Darvas Márton
2025. 12. 16.
Fotó: Northfoto

Egy új Bombardier Global 7500-as magánrepülő tűnt fel, amely a NER-közeli luxusjachtok mozgásával esik egybe.

Egy több tízmilliárd forint értékű luxus magánrepülő jelent meg az osztrák légijármű-nyilvántartásban, amelynek mozgása feltűnően egybeesik a NER-hez köthető luxusjachtok útvonalaival. Az ügy részleteit az Átlátszó tárta fel.

A lap szerint az OE-IAV lajstromjelű Bombardier Global 7500 típusú repülőgép az osztrák nyilvántartásban szerepel, üzembentartóként az AXIS Aviation Austria GmbH van feltüntetve. Az adatlapján ugyanakkor egy másik osztrák cég, a Norvia GmbH is megjelenik légitársaságként.

Új cég, ismerős szereplők

Az Átlátszó beszámolója szerint a Norvia GmbH főtevékenysége repülőgép-bérbeadás, valamint vállalati és magánjavak beszerzése és kezelése. A cég alapításának időpontja – 2025 áprilisa – különösen figyelemre méltó, mivel alig egy hónappal előzte meg az OE-IAV lajstromú repülőgép bécsi megjelenését.

A tulajdonosi háttér vizsgálatakor a lap ismerős nevekre bukkant: a Norvia GmbH egyszemélyi vezetője Andreas Staribacher, Ausztria korábbi pénzügyminisztere. A név nem először kerül kapcsolatba a magyar elit által használt üzleti repülőgépekkel.

Korábbi NER-es luxusjetek és cégláncok

A Válasz Online már 2018-ban arról írt, hogy a NER-hez köthető üzletemberek által akkor használt OE-IKZ és OE-LEM lajstromjelű Bombardier luxusjetek üzemeltetését Staribacher cége, az International Jet Management GmbH végezte.

A tulajdonosi struktúra akkor egy többszintű cégláncon keresztül vezetett egy máltai érdekeltségig. A lánc végén álló L&L Charter Ltd. papíron több, a NER-rel összefüggésbe hozott luxusjacht – az Artemy, a Lady MRD és a Seagull MRD – tulajdonosa volt. Bár az Átlátszó szerint jelenleg nincs közvetlen tulajdonosi kapcsolat a korábbi cégek és az OE-IAV-hez köthető vállalkozások között, bizonyos jelek mégis kapcsolatra utalhatnak.

Együtt mozgó luxusjachtok és milliárdos ár

Az Átlátszó az útvonaladatokat is megvizsgálta, és arra jutott, hogy az OE-IAV két alkalommal is ugyanazokon a tengerparti helyszíneken járt, ahol a Lady MRD luxusjacht, sőt az egyik esetben az Artemy is feltűnt. A lap hangsúlyozza: ez nem bizonyítja, hogy a jachtokhoz köthető Szíjj László személyesen használta volna a repülőgépet, ugyanakkor arra utalhat, hogy az új luxusgép az ő érdekeltségi köréhez köthető.

A Bombardier Global 7500 a jelenlegi üzleti repülőgépek egyik csúcskategóriás típusa. Az Átlátszó szerint 2024-ben újonnan 78 millió dollártól, vagyis mintegy 27,5 milliárd forinttól volt elérhető, éves fenntartási költsége pedig körülbelül 2 millió dollár, azaz 654 millió forint.

A lap becslése alapján az OE-IAV lajstromú gépet 2025 tavaszán mintegy 25 milliárd forintért vásárolhatta meg a második tulajdonosa, miután a Bombardier Business Aircraft korábban bemutatógépként használta. Megjegyzik: a repülőgép még annál is drágább és extrább felszereltségű, mint az a luxusjet, amelyet Mészáros Lőrinc kezdett használni 2024 végén.

További cikkek

Friss cikkek

Népszerű cikkek

Budapest

Kapcsolódó cikkek