A kormány társadalmi egyeztetésre feltöltött rendelettervezete szerint 2026-tól új, zöldtöltés-igazolási rendszert (ZÖTIR) vezetnének be az elektromosautó-töltőknél felhasznált megújuló energia elszámolására. Az elképzelés célja, hogy az így keletkező igazolások formájában a közlekedési megújulóenergia-célok teljesítésére lehessen felhasználni a villamos energiát.
Az új rendszer logikája egyszerű: ha egy nyilvános elektromosautó-töltőn eladott villamos energia megújuló forrásból származik, és az üzemeltető azt származási garanciával (Guarantee of Origin, GO) igazolja, akkor zöldtöltés-igazolás keletkezik. Ez a jog értékesíthető, de korlátozottan forgalomképes, és kizárólag üzemanyag-forgalmazók, például a MOL vásárolhatják meg, elszámolva azt az uniós közlekedési megújulóenergia-kötelezettségeik teljesítésére.
Hogyan működik a gyakorlatban?
A rendszer központi eleme egy elektronikus adatgyűjtő és számlarendszer, amelyet a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) működtetne. Két fő piaci szereplő kapcsolódhat be:
-
nyilvános töltőhálózatok üzemeltetői,
-
üzemanyag-forgalmazók.
A töltőüzemeltető havi adatszolgáltatás során jelenti a közlekedési célra értékesített megújuló villamos energia mennyiségét, amit a MEKH jóváír a ZÖTIR-ben, és törli a felhasznált GO-t. Így nem történik dupla elszámolás, miközben a zöldáram-GO piac is erősödhet.
Az új szabályozás az EU megújulóenergia-irányelvére (RED III) épül, amely 2030-ig a közlekedési szektorban 14,5 százalékos üvegházhatásgáz-csökkentést vár el, technológia-semleges módon. Ez lehetővé teszi, hogy a bioüzemanyag, a hidrogén vagy az elektromos energia mind az elszámolható megoldások közé tartozzon.
Piaci hatások: nyertesek és vesztesek
A ZÖTIR várhatóan versenyt teremt a különböző megújuló megoldások között. A nyertesek közé tartoznak:
-
töltőhálózat-üzemeltetők, akik új bevételi lábat kapnak,
-
rugalmasan elszámolható üzemanyag-forgalmazók,
-
és közvetve az elektromobilitási szektor, mivel a töltőhálózati beruházások megtérülése javulhat, felgyorsítva az infrastruktúra kiépülését.
A versenyhátrányt elszenvedhetik a bioüzemanyag-gyártók, akiknek nő a kvótapiaci verseny. Az árképzés és a zöld töltés értéke még bizonytalan, így fennáll a piac koncentrálódásának kockázata, ahol néhány nagy szereplő befolyásolhatja az árakat.
A MOL kedvező helyzete
A MOL integrált energetikai vállalatként – üzemanyag-forgalmazóként, elektromobilitási szolgáltatóként és bioüzemanyag-előállítóként – új optimalizációs lehetőséget kap. A vállalat dönthet, hogy adott évben bioüzemanyaggal, elektromos töltéshez kötődő igazolásokkal, vagy ezek kombinációjával teljesíti kötelezettségeit, ami rugalmasságot és potenciálisan alacsonyabb költségeket jelent.
Továbbá a MOL saját töltőhálózata – például a Plugee – révén nemcsak a keresleti, hanem a kínálati oldalon is jelen lehet: a saját megújuló energiával ellátott töltők után keletkezett zöldtöltés-igazolások felhasználhatók saját kötelezettségekhez, vagy más forgalmazóknak értékesíthetők.twi