A rendőrség az elmúlt években egyre következetesebben lép fel a gyorshajtók ellen, de sok autós még mindig bizonytalan abban, hol húzódik a büntetés határa. A kérdés különösen városi környezetben merül fel, hiszen az 50 km/órás korlátozás a leggyakoribb sebességhatár - írta az ORIGO.
2023. május 1-je óta a rendőrségi, hitelesített sebességmérők által mutatott érték mindenféle ráhagyás nélkül számít hivatalosnak. A korábban alkalmazott 3 km/órás vagy 3 százalékos toleranciát a sebességellenőrzéseknél már nem használják. Ez azt jelenti, hogy elméletben akár 51 km/óránál is kiszabható helyszíni bírság, ha a rendőr azonnal megállítja a sofőrt és intézkedik.
A telepített traffipaxoknál azonban más szabály érvényesül.
„Fontos tudnivaló a gyorshajtás kapcsán: amennyiben telepített traffipaxszal mérnek be minket, közigazgatási bírságot kapunk.”
Mikor jár bírság telepített traffipax esetén?
Jogszabály szerint 100 km/óra alatti sebességnél csak akkor szabható ki közigazgatási bírság, ha a sofőr legalább 15 km/órával túllépi a megengedett értéket. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 50-es táblánál 65 km/óra az a legnagyobb sebesség, amiért még nem jár büntetés.
100 km/óra felett más a szabály
Autópályán vagy autóúton – ahol a sebességhatár 100 km/óra fölött van – a szabály már úgy szól, hogy 20 km/órás túllépés felett érkezik a büntetés. Ennek alapján elméletileg akár 150 km/órával is haladhatunk anélkül, hogy automatikusan érkezne a csekk – kivéve, ha rendőr állít meg bennünket és helyszíni bírságot szab ki.