Lassan megszokottá válik, hogy a hatalomhoz közeli politikusok, üzletemberek és családtagjaik magánrepülőkön, jachtokon, milliós ruhákban jelennek meg. Egy friss, 1200 fős, reprezentatív kutatás szerint azonban a magyar társadalom harmada kifejezetten elítéli a luxizást, és csak minden negyedik ember tartja menőnek a fényűző életmódot.
A NER fényűzése a gyakorlatban
-
Egyszerre három luxusjacht ringatózott az Adriai-tengeren, miközben Orbán Viktor miniszterelnök is ott nyaralt.
-
Orbán Győző, a miniszterelnök apja Hatvanpusztán 35–80 négyzetméteres vendégházakat, két úszómedencét és magánkönyvtárat alakít ki.
-
Mészáros Lőrinc antilopokat és zebrákat tart, vadászatai akár 30 ezer eurót, azaz 12 millió forintot is érhetnek.
-
Felesége, Várkonyi Andrea, milliós ruhákban és Cartier ékszerekben jelenik meg; tavaly például egy alkalommal 90 millió forint értékű kiegészítőben látogatta a szegedi Gregor József Általános Iskolát.
-
Más NER-közeli politikusok és milliárdosok is magángépekkel közlekednek, jachtoznak, és trófeákat szállíttatnak haza egzotikus állatokról.
Mit gondolnak a magyarok?
A Europion kutatás a luxus megítéléséről:
A luxus megítélése:
-
Elítéli a luxizást: 33% (12% szerint erkölcstelen és elítélendő, 23% szerint emberi esendőség).
-
Menőnek tartja a luxust: 25% (nők 30%, férfiak 20%).
-
Generációs különbség: 16–29 évesek 29%-a rajong érte, 60 év felettiek 22%-a.
-
Jövedelem és iskolázottság: a magasabb jövedelműek (17%) és a diplomások (19%) gyakrabban elutasítják a fényűzést.
Luxuscélpontok és szolgáltatások:
-
Turisztikai célpontok: Dubaj (69%), Maldív-szigetek (65%), Bali (57%), USA (46%), Ausztrália (42%). Balatoni nyaralás 12%, Horvátország 8%, Ausztria 7%.
-
Utazási módok: jachtozás 80%, helikopterezés 77%, tengerjáró hajózás 63%, business/első osztályú repülés 47%.
-
Ruházat: Gucci 79%, Chanel 69%, Hugo Boss 49%, Calvin Klein 46%, Ralph Lauren 45%, Nanushka 23%.
-
Személyi szolgáltatások: magánsofőr 80%, magániskola/magánegészségügy 65%, botox 63%; személyi edző, takarító, bébiszitter 28–39%.
Luxusfogyasztás az átlagembereknél:
-
A teljes népesség 67%-a nagyon ritkán vagy soha nem vásárol luxusterméket.
-
22% évente, 16–29 évesek közel fele (47%) évente, 14% havonta engedhet meg magának valamilyen luxust.
-
Időseknél (60+) és falusi lakosságnál a luxusfogyasztás a legalacsonyabb.
A kutatás szerint a luxus megítélésében a politikai és társadalmi háttér, jövedelem és életkor mind szerepet játszik: a gazdagabb és iskolázottabb emberek számára a luxus elsősorban nagyon drága tárgyak és élmények, míg szerényebb jövedelműeknél akár egy külföldi nyaralás is luxusnak számít.