ANemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb kutatása szerint a magyar felnőttek fele nincs tisztában azzal, hogy a közmédia legnagyobb részt az állami költségvetésből kapja a finanszírozását. Bár a digitális térben egyre magabiztosabban mozognak az internetezők, a forráskritika és a médiarendszer megértése terén még vannak hiányosságok - elemezte a Telex.
Az NMHH kutatása 1000 fős mintán, a 18-75 éves magyar lakosság reprezentatív körében készült. Az eredmények szerint a közszolgálati média valós finanszírozási forrásairól kevesen vannak pontos információval:
-
A megkérdezettek fele tudja, hogy a közmédia állami (kormányzati) finanszírozásból működik. Ez a forrás a teljes költségvetés több mint 90 százalékát adja.
-
Ezzel szemben a válaszadók 25 százaléka gondolja úgy, hogy a közmédia reklámbevételekből él, ami valójában csak néhány százaléknyi részesedést jelent. (2024-ben szeptemberig a közmédia állami támogatása már elérte a 100 milliárd forintot.)
-
A kereskedelmi tévécsatornáknál a kormányzati támogatás jelenlétét 15 százalék, a fiatalabbak körében pedig 22 százalék gondolja így, ami nem fedi a valóságot.
A kutatás kitért arra is, hogy a közösségi média használatában nagyobb magabiztosságot mutatnak a fiatalabb internetezők:
-
Tízből hét felhasználó állítja, hogy jól ismeri és kezeli a közösségi média fiókbeállításait, valamint kontrollálja, ki láthatja a tartalmait.
-
Ez a magabiztosság erősen összefügg az életkorral: a fiatalabbak sokkal biztosabbak a digitális térben való eligazodásban, ugyanakkor éppen emiatt nagyobb a kitettségük az online veszélyekre.