Az Európai Unió a jövőben szabályozza az idősebb sofőrök jogosítványának kérdését, és bevezeti az úgynevezett „Idősek jogosítványát” - közölte a Sonline. A döntés szerint minden járművezetőnek 15 éves érvényességi idejű jogosítványa lesz, amely 2033-ra minden EU-tagországban egységessé válik. Az új szabályozás mellett egy digitális jogosítvány bevezetését is javasolják, amely minden uniós országban érvényes lesz. Az EU viszont nem döntött a kötelező orvosi vizsgálatok bevezetéséről, ezt a tagállamokra bízta.
A személygépkocsi és motorkerékpár vezetői engedélyek érvényességi ideje 15 évre változik, és 2028-tól kezdődnek azok a jogosítványok, amelyek 2013-ban kerültek kiadásra. Az új szabályozás tervezetében szerepel egy javaslat is, miszerint a háziorvosoknak értesíteniük kellene a hatóságokat, ha egy beteg egészségi állapota veszélyezteti a közúti közlekedést.
„Az idősebb sofőrökre nem lesz külön szabályozás” – közölte az Európai Unió. A 70 év felettiek vezetői engedélyének 5 évre való lerövidítése a tárgyalások során elvetésre került. Az új szabályozás a friss vezetőkre vonatkozó változásokat is tartalmazza: az első két évben szigorúbb közúti szabályok, például sebességkorlátozások lépnek érvénybe.
Pohner István, kaposvári autósiskola oktatója úgy véli, hogy a szabályozásnak nem kellene változnia, mivel egy tapasztalt 75 éves sofőr gyakran jobban vezethet, mint egy fiatalabb. „Lehet, hogy egy 75 esztendős sofőr jobban vezet, mint egy 20 éves, és azt is elképzelhetőnek tartom, hogy egy 50 évestől el kellene venni a jogosítványt, ha egészségügyi problémái vannak” – mondta. Szerinte az idősebb sofőrök tapasztalata és rutinja ellensúlyozza a lassabb reakciókat, míg a fiatalabb gépkocsivezetők gyakran gyorshajtás és figyelmetlenség miatt okoznak balesetet.