A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb, a 2024/2025-ös tanévre vonatkozó adatai szerint minden második tanár 50 éves vagy idősebb, és egyre több a 60 év feletti pedagógus a közoktatásban. A tendencia az általános iskolákban különösen szembetűnő: több mint kétszer annyi hatvanas tanít, mint 30 év alatti fiatal.
Az elöregedés nem új keletű jelenség, de a tanév elején közzétett statisztikák szerint idén újabb rekordokat döntött az idős tanárok száma. Az általános iskolákban jelenleg 12 183 hatvan év feletti pedagógus dolgozik főállásban, ami az előző tanévhez képest 10,5%-os, a két évvel ezelőttihez képest pedig 21,3%-os növekedés. Különösen látványos az idősebb korosztályok terjedése: a 64 évesnél idősebbek száma 32,2%-kal nőtt egy év alatt, két év alatt pedig 82%-kal.
A tanári kar öregedését jól mutatja, hogy az 55–59 éves korosztály a legnépesebb, 13 613 fővel. Ezzel szemben a fiatal utánpótlás nagyon gyér: a 30 év alatti tanárok aránya csupán 7,2%, számuk mindössze 5311 fő – derült ki a Népszava cikkéből.
A helyzet nemcsak az általános iskolákban problémás. „A középiskolákban is hasonló lehet a helyzet. Sőt, talán még rosszabb is” – mondta el a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) ügyvivője, Nagy Erzsébet, hozzátéve, hogy a gimnáziumokban kevesebb lehetőség van tanárok foglalkoztatására.
A tapasztalt pedagógusok számának növekedéséhez hozzájárult az is, hogy a kormány egyszerűsítette a nyugdíjas tanárok visszafoglalkoztatásának szabályait. „Akár főállásban is visszamehetnek tanítani a nyugdíjuk megtartása mellett” – emlékeztetett Nagy Erzsébet. Szerinte az idősek valódi száma még magasabb lehet, mivel sokakat óraadóként vagy megbízási szerződéssel alkalmaznak.
Az utánpótlás kérdése továbbra is nyitott. Bár több mint 21 ezren jelentkeztek pedagógusképzésre, az Oktatási Hivatal adatai szerint az öt- vagy hatéves tanárképzésekre mindössze 2226-an jelentkeztek első helyen. Ez hosszú távon nem elegendő a nyugdíjba vonuló tanárok pótlására.
Az elöregedés hatásai már most is érezhetőek az oktatás minőségén, és a tanárhiány tovább súlyosbodhat, ha nem történik érdemi beavatkozás.