Már 900 ezer forintba is kerülhet a jogosítvány megszerzése Magyarországon - 10perc.hu

408.90 Ft

360.39 Ft

Támogatás

Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Belföld

Már 900 ezer forintba is kerülhet a jogosítvány megszerzése Magyarországon

10perc.hu
2025. 04. 06.
Főkép forrása: Illusztráció
Már 900 ezer forintba is kerülhet a jogosítvány megszerzése Magyarországon

A jogosítvány ára négy év alatt 60%-kal emelkedett. Egy B kategóriás jogsi akár 900 ezer forintba is kerülhet – mutatjuk, mi drágítja meg ennyire.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss adatai szerint az elmúlt négy évben mintegy 60%-kal nőtt a B kategóriás jogosítvány megszerzésének átlagára Magyarországon. Ma már akár 800–900 ezer forintba is kerülhet, mire valaki kézhez kapja a vezetői engedélyét – derül ki a Pénzcentrum összeállításából.

A februári adatok alapján egy B kategóriás tanfolyam ára már átlagosan 360 ezer forint, de ez csupán az alap. A különböző járulékos költségek – vezetési órák, vizsgadíjak, extra alkalmak – megsokszorozhatják a teljes végösszeget.

Pető Attila: „10 ezer forint egy vezetési óra, és legalább 30 kell”

A közlekedési szakértőként ismert Pető Attila („Kreszprofesszor”) szerint nem meglepő a drágulás, hiszen az autózáshoz kapcsolódó költségek is jelentősen emelkedtek:

„Most már 10 ezer forint egy vezetési óra, és legalább 30-at kell venni ahhoz, hogy valaki vizsgára mehessen.”

Ez minimum 300 ezer forintot jelent csak a gyakorlati órákra, de a legtöbben extra alkalmakat is kérnek – ezek további több százezer forinttal növelik a költségeket.

Miért ilyen drága a vezetésoktatás?

A magas árakat nem az oktatók haszna hajtja fel – hangsúlyozza Pető Attila –, hanem a járműhasználathoz kötődő költségek:

  • Üzemanyag: folyamatosan emelkedő árak

  • Karbantartás, szerviz, javítás: például egy kuplungcsere akár 500 ezer forint is lehet

  • Biztosítás, amortizáció: a tanulók nem kímélik az autót

  • Eszközhasználat és tanári munkaidő egyszerre: „A taxis sem tanít vezetni”

„Egy tanóra az oktatásban 50 perc. Szoktam mondani azoknak, akik drágállják a jogsit, hogy üljenek be 50 percre egy taxiba, és nézzék meg, mennyit fizetnek – úgy, hogy ott nem tanítják őket.”

Vizsgadíjak, bukások, pluszórák – gyorsan elszáll a költségvetés

A tanfolyam és a kötelező vezetési órák mellett a bukások és újravizsgázások díjai is terhelik a pénztárcát. A fiatalok esetében ezt legtöbbször a szülők finanszírozzák – és a kezdeti 400 ezres tervezett költség könnyen a duplájára nőhet.

„Sokszor indulnak egy 400 ezres büdzsével, de a sok óraszám miatt bőven lehet 800–900 ezer forint is a vége” – mondta Pető.

Generációs különbségek: a mai fiatalok másként tanulnak vezetni

A Kreszprofesszor azt is hangsúlyozta: változott a tanulók hozzáállása, és nem minden esetben pozitív irányban.

„Az e-learning nem tanít és nem magyaráz. A tantermi foglalkozáson lehetett kérdezni, az oktató elmagyarázta – sokkal jobban rögzült a tudás.”

Szerinte az oktatási módszerek újragondolása is szükséges lenne, nemcsak az árak kordában tartása, hanem a közlekedésbiztonság érdekében is.

Címkék:

További cikkek

Friss cikkek

Népszerű cikkek

Budapest

Kapcsolódó cikkek