Az új generáció elérése kulcsfontosságú lehet a kormánypárt számára, amely a közvélemény-kutatások szerint az utóbbi években jelentős támogatást veszített a 18-29 éves korosztályban - számolt be róla a Telex.
A Fidesz politikusai különféle stílusban próbálják megszólítani a fiatalokat: egyesek a trendeket követve, humorral, mások inkább visszafogottabb, információközpontú videókkal. „Én is megérkeztem a TikTokra. Kövessetek!” – ilyen és ehhez hasonló mondatokkal jelentkeznek be a képviselők az új platformon. Szijjártó Péter külügyminiszter vlogol a repülőről, beszél a kutyáiról, míg Tuzson Bence igazságügyi miniszter inkább ismeretterjesztő videókat készít politikamentesen.
A közösségi média térhódítása nem új próbálkozás a Fidesz részéről. Orbán Viktor miniszterelnök már 2023-ban is utalt arra, hogy szükség van a fiatalok megszólítására. „Vagány, nemzeti érzelmű fiatalokat keresnek” – mondta az idei tusványosi beszédében, utalva arra, hogy a Fidesz jövőjét a következő generációnak kell biztosítania. Szijjártó Péter egy interjúban hozzátette: „A következő választás nagymértékben a fiataloktól függ, így ott is erősítenünk kell.”
A kormánypárt számára a kihívás óriási, mivel a támogatottságuk a fiatalok körében drámaian csökkent. A Medián felmérése szerint a 30 év alattiak körében a Fidesz támogatottsága 2020-ban még 34 százalék volt, de ez 2023-ra 11 százalékra zuhant. Eközben a Tisza Párt a 18-29 évesek körében toronymagasan vezet: a felmérések szerint a korosztály 58 százaléka támogatja Magyar Péter pártját.
A TikTokra való áttérés egyértelmű próbálkozás a fiatalok figyelmének visszaszerzésére. Riz Gábor Borsod megyei képviselő például egy napelemes roller segítségével próbálta elnyerni a fiatalok szimpátiáját. Tállai András államtitkár „nagyon sok érdekességet” ígér a világról, fociról és politikáról, míg Kontrát Károly első videójában egyszerűen csak bemutatkozik: „Kontrát Károly vagyok, ez az első TikTok videóm.”
Bár a próbálkozások vegyes fogadtatásra találtak, a Fidesz tisztában van azzal, hogy a 2026-os választások előtt a fiatal szavazók visszahódítása nélkül nehéz lesz megismételni korábbi sikereiket. Az új platformra való belépésük egyben egy válasz is a változó médiakörnyezetre: a YouTube politikai hirdetéseinek 2024-es szigorítása miatt a TikTok lehet az új fő csatornájuk.
A kérdés az, hogy a Fidesz képes lesz-e hitelesen megszólítani a TikTok fiatal felhasználóit, vagy a próbálkozások inkább kínosnak fognak hatni. Egyelőre úgy tűnik, a „vagány fiatalok” még nem sorakoznak a párt mögött, de a küzdelem a fiatal szavazatokért minden eddiginél élesebb lett.
Szijjártó Péter TikTokon való debütálásról pedig korábban már itt is írtunk.