414.35 Ft

391.60 Ft

Támogatás

Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Belföld

Vasutasok Szakszervezete: a MÁV-tól elvont milliárdok veszélyeztetik a vasúti közlekedést

10perc.hu
2024. 10. 22.
Vasutasok Szakszervezete: a MÁV-tól elvont milliárdok veszélyeztetik a vasúti közlekedést

A MÁV-tól elvont milliárdok következményeként kisiklások, műszaki hibák fenyegetik a vasúti közlekedést, figyelmeztetett a szakszervezet.

Hirdetés

A MÁV-tól elvont milliárdok súlyosan érintik a vasúti közlekedést, ahogy a Vasutasok Szakszervezete figyelmeztetett a költséghatékony karbantartások miatt bekövetkező műszaki problémákra, amelyek között a kisiklások, biztosítórendezés problémák és felsővezeték-szakadások is szerepelnek. 

A MÁV-tól elvont milliárdok most bosszulják meg magukat – így reagált a Népszava érdeklődésére Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke a hétfő reggel történt újabb súlyos vasúti műszaki hibára.

Hétfő hajnalban kisiklott egy mozdony a Keleti pályaudvaron. Személyi sérülés nem történt, de az eset így is jókora káoszt okozott a vasúti közlekedésben, 20-30, estenként 30-50 perces késéssekkel közlekedtek egyes vonatok.

Rövid időn belül ez a második kisiklás a pályaudvaron; augusztus végén a Budapestre tartó Claudiopolis InterCity ugrott le a sínekről. Akkor sem sérült meg senki, de a műszaki mentés miatt sokáig nem tudott vonatokat indítani és fogadni a főpályaudvar. Az első vizsgálatok szerint akkor a balesetet a váltó egyik csúcssínjét rögzítő csavarok törése okozta. A mostani balesetben maga a csúcssín tört el. „A síntörést hajszálrepedés és anyagfáradás is okozhatta. A repedést az első baleset után elrendelt ultrahangos ellenőrzéssel ki lehetett volna mutatni, ha elvégzik, az anyagfáradást viszont az sem jelzi előre” – magyarázta Meleg János, aki szerint a hétfői baleset nem volt törvényszerű, de az elmúlt évek költséghatékony karbantartása miatt egyre több műszaki hibára kell számítani. Mint mondta, a csavar-, a váltó- és síntörések után jöhetnek a biztosítóberendezések meghibásodásai vagy a felsővezeték-szakadások.

De érdemes lenne megvizsgálni a mozdonytüzeket is a szakszervezeti vezető szerint, mert könnyen lehet, hogy néhány mögött egy ezer forintos tétel, az elöregedő üzemanyagtömlők elmaradó cseréje áll. Más jellegű, de nem kisebb kockázat a vonatok kalauz nélküli közlekedtetése, amit szintén forráshiánnyal indokolnak. Kalauz híján a mozdonyvezetőnek kell meggyőződnie arról, hogy minden utas felszállt, senkire nem záródnak rá az ajtók, ehhez ki kell szállnia a vezetőfülkéből, majd vissza. De mindig akadnak utolsó percben rohanók, ráadásul a ki-beszállás időveszteségével eddig senki nem számolt.

„Több száz milliárdot vontak el az elmúlt években a MÁV-csoporttól, ami erősen korlátozottá tette a fejlesztési és karbantartási munkát.” A kezdeti szigor, miszerint minden beszerzést látni akartak, sokat enyhült, de attól, hogy a cégcsoport valamennyi beszerzését egy céghez, a MÁV Szolgáltató Központ Zrt.-hez rendelték, nagyon lelassította, nehézkessé tette a folyamatokat – mondta Meleg János, aki úgy véli, hogy a MÁV új vezérigazgatója igen jó a kommunikációban és a marketingben, ám a műszaki területen inkább elődje, Pafféri Zoltán volt előnyben. Mint mondta, Lázár János közlekedési miniszter eddig maga vívta a MÁV-hoz kapcsolódó kommunikációs csatákat, de ebben most segítőre talált Hegyi Zsolt MÁV-vezérben, aki előbb tesz ki egy Facebook-posztot, mintsem szakszervezeti egyeztetést tartana. „Az utasnak az a fontos, hogy biztonságban és a tervezett időben juthasson el az úticéljába” – fogalmazott Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója, aki a közösségi médiában arról írt, hogy éppen ezért döntöttek a Keleti-programról, amelynek keretében jövőre a pályaudvar teljes váltókörzetét felújítják. Jó előre jelezte azt is, hogy ehhez a komplex munkához egy időre ki kell zárnia a forgalomból a pályaudvart. Addig is az eddiginél gyakoribb, alaposabb vizsgálatokkal és szigorú biztonsági intézkedésekkel tesznek annak érdekében, hogy megelőzhetőek legyenek a balesetek.

„A jövőre tervezett Keleti-programról egyelőre semmit se hallottunk, holott a pályaudvar forgalomból való kizárása olyan mértékben érinti a munkavállalókat, hogy erről előre egyeztetni illene az érdekképviseletekkel” – fogalmazott Meleg János, aki kételkedik abban, hogy egy rapid ellenőrzéssel megoldódnának az évek óta halmozódó műszaki problémák.

Lázár Jánost közlekedési minisztert nem hatotta meg az újabb baleset, inkább megismételte a korábbi Debrecenben tett bejelentését, miszerint 10 nagy forgalmat bonyolító vasúti pályaudvart fognak újjáépíteni. Külön kitért a debreceni főpályaudvarra, mert a debreceniek számára kiemelt fontosságú a vasúti közlekedés megkönnyítése. A kicsivel nagyobb forgalmat lebonyolító budapesti főpályaudvarokról nem ejtett szót. Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerint az újabb kisiklás rávilágít, hogy „mennyire nem maradtak valóban független hivatalos szervek a vasút életében, nincs önálló vasútbiztonsági hatóság sem”. Kiemelte, hogy Lázár János egy személyben vezeti a közlekedési tárcát, és minden korábbi miniszternél operatívabban irányítja magát a MÁV-ot, a több éve nem önálló, tárcán belüli helyettes államtitkársággá degradált, a vasútbiztonságért felelős közlekedési hatóságot, valamint a szintén a minisztérium égisze alá vont Közlekedésbiztonsági Szervezetet. Vitézy szerint a MÁV romló állapotát látva időszerű lenne egy valóban független vasúti hatóság visszaállítása.


Főkép forrása:
MÁV (Facebook)
Címkék:
#MÁV

További cikkek