Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Belföld

Szigoríthatják a motorosok védőfelszerelését

10perc.hu
2024. 09. 30.
Szigoríthatják a motorosok védőfelszerelését

A magyar kormányzat fontolóra vette, hogy a bukósisakon kívül további védőfelszerelések használatát is kötelezővé tegye a nagymotorosok számára.

Jelenleg a motorosoknak csak a fejvédő viselése kötelező, de a Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet (KTI) és az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) szakmai egyeztetései során felmerült a szigorítás szükségessége - közölte a Telex.

A kormányzati terv célja a motoros balesetek áldozatainak számának csökkentése. Évente 1200-1300 motoros baleset történik Magyarországon, amelyek közül körülbelül 50 halálos kimenetelű. A minisztérium válasza szerint a motorosok az autósokhoz és a teherautósokhoz hasonló mértékű és veszélyességű baleseteknek vannak kitéve, azonban a motor lényegesen kevesebb védelmet biztosít. Ezért indokolt, hogy a bukósisakon kívül más védőfelszerelések használatát is előírják a nagymotorosok számára.

Franciaország és Belgium példája is mutatja, hogy más EU-országokban már előírták bizonyos védőfelszerelések viselését. Belgiumban például kötelező a protektoros dzseki, a hosszú nadrág és a magas szárú cipő. Magyarországon viszont sok motoros nem visel ilyen felszereléseket, és a szakértők is különbözőképpen látják a kérdést. Csapó Zoltán biztosítási szakértő szerint nem a kötelező felszerelések bevezetése a legjobb megoldás, inkább „figyelemfelhívó kampányokra” lenne szükség.

A motoros balesetekben viselt védőruházat kulcsszerepet játszik a sérülések súlyosságának csökkentésében. Németh Zoltán, a miskolci kórház baleseti sebésze szerint „a túlélés és a felépülés esélyeit is meghatározza, hogy milyen ruhát viselt a motoros a baleset idején”. Az orvos kiemelte a gerincprotektorok fontosságát, amelyek segíthetnek megelőzni a súlyos sérüléseket, de úgy véli, a térdvédők és a magas szárú cipők viselése is életmentő lehet.

A tervek szerint a szigorítás nem vonatkozna a segédmotorkerékpárokra, vagyis továbbra is csak a bukósisak lenne kötelező számukra. A végleges szabályozás azonban még egyeztetés alatt áll, és az ÉKM konzultációt folytat a motoros szakmai szervezetekkel, hogy olyan rendszert dolgozzanak ki, amely a motorosok számára is elfogadható.

Címkék:
#Közlekedés

További cikkek