A kutatók által végzett tanulmány egyes vezetéstámogató elektronikák hatását vizsgálta a közlekedési balesetekre. A világ különböző pontjairól gyűjtöttek adatokat, és 28 vezetéstámogató rendszert elemeztek, amelyek négy kategóriába sorolhatók: tájékoztató rendszerek, figyelmeztető rendszerek, beavatkozásra képes rendszerek és komfortnövelő rendszerek - elemezte a Totalcar.
Az elemzés szerint a legtöbb rendszer nem befolyásolja a balesetek gyakoriságát, de egyesek, például a sávtartó asszisztens és a fáradtságfigyelő, képesek csökkenteni a kockázatokat. A sávtartó asszisztens a kutatás szerint átlagosan 19,1%-kal, míg a fáradtságfigyelő 14%-kal csökkenti a balesetek számát.
Azonban a kutatás megerősítette, hogy a vezetéstámogató rendszerek között nem mindegyik hozzájárul a közlekedés biztonságához. Például a guminyomás-ellenőrző rendszer hatása a balesetek számára elhanyagolható, és nem mutatható ki jelentős különbség a baleseti statisztikákban. Az egyik legmeglepőbb eredmény azonban az volt, hogy a tempomatok nem csökkentették, hanem növelték a baleseti kockázatot. A hagyományos tempomat 12%-kal, míg az adaptív tempomat 1,8%-kal növeli a balesetek kockázatát.
A kutatók úgy vélik, hogy a tempomatok, különösen azok, amelyek leveszik a vezető egyes feladatait, növelhetik a balesetek esélyét. Mivel a vezető nem figyel annyira az útra, miközben a tempomat működik, könnyebben kerülhet veszélyes helyzetekbe. Az adaptív tempomatrendszerek, amelyek képesek a forgalomhoz igazítani a sebességet, nem mindig képesek kezelni a váratlan helyzeteket, például egy hirtelen fékező autót. Ilyen esetekben a vezető ébersége és beavatkozása elengedhetetlen a balesetek elkerüléséhez.