EUR: 370,55 Ft
USD: 346,73 Ft
CHF: 380,98 Ft
GBP: 430,99 Ft
RON: 74,60 Ft
RSD: 3,16 Ft

Mai névnap:

Városi vagány marad

Autó
10perc.hu/Kiss B. László
2 éve
Kiemelt kép: 10perc.hu

Teszt a lelke mindennek – Mazda MX-30 Launchedition Vintage.

Az utóbbi években, évtizedben a Mazdánál nem tudnak hibázni, ha a dizájnról van szó. Egyik autójuk szebb, mint a másik. A márka első Európába hozott elektromos autója, az MX-30 sem lóg ki a sorból. Az valószínűleg evidens volt, hogy a Mazda első villanyautója csakis crossover lehet. Ez az osztály pörög most a legjobban, ez a legsimább út a sikerhez. Ránézésre a Mazda MX-30 is csak egy újabb városi szabadidőautó a kínálatban, ám a japánok modellpalettáján ilyen még nem volt. Ugyanis ez a márka első kupés szabadidőautója. Tehát, ha úgy vesszük, egy kisebb űrt tölt be a választékban. A tervezőmérnökök szerencsére mellőzték az elektromos autókra sok esetben oly jellemző sci-fis, de inkább amorf formát. Az MX-30 külseje eladja magát, szép, kecses, elegáns, no és tökéletesen illeszkedik a Mazda mai designsorába. Csinos a hátsó lámpatest és a fémlemezbe préselt Mazda felirat. Nem hivalkodik, de azért vagány. Látszik, dolgoztak rajta, s az összkép tökéletes lett.

Pontosabban valami furcsaság mégis van a kocsin, ha oldalról nézzük. Nem zavar bele a formába, de mégis feltűnő a hátsó ajtó mérete. A trükk az, hogy az MX-30-asnak nincs B-oszlopa, a szinte derékszögben tágra nyíló első ajtó után a vele szembe nyíló, jóval kisebb hátsó is kilencven fokban nyitható. Mókás megoldás, és hatalmas nyílást kapunk a ki és beszálláshoz. A Rolls-Royce használja ezt a fortélyt, de az más kávéház, a népnek szánt mai autóknál ez kuriózum, a hasonló megoldású Mazda RX-8-at vagy az Opel Merivát már nem gyártják.


Az valószínűleg evidens volt, hogy a Mazda első villanyautója csakis crossover lehet    Fotó: 10perc.hu


És ha már kitárultak az ajtók, hasonlóan kellemes érzés fogja el az embert, mint amikor meglátja az MX-30-at. A design bent is tipikusan mazdás, harmonikus, elegáns és roppant otthonos. Az utastér stílusa leginkább a Volvóéhoz hasonló, minden letisztult, semmi felesleges megoldás. Nem hatalmas találmány, mégis rengeteget dob a belsőn pár parafaborítás és minőségi szövetburkolat. A berendezés anyagai zömében jó tapintásúak, igényesek és az összeszerelésbe sem lehet belekötni, már-már prémium szintű az utastér. És van sok kisebb-nagyobb tároló is. Az egyen-Mazda monitort a műszerfala középére az MX-30 is megkapta, de ebbe energiaáramlás-mérő és akksi töltöttséget mutató műszer is került. Ami azért elengedhetetlen egy ilyen autónál.

A központi kijelző komoly hibája, hogy egy örökkévalóságig tart a tekerőtárcsával betűnként bepötyögni a naviba egy pontos címet. A legtöbb konkurensnél ezt már érintőképernyőn kézzel gyorsan be lehet táplálni. Igaz, az MX-30-ban a kijelző elég messze bent van a műszerfalban, kézzel nehezen elérhető távolságban. Ez a megoldás ettől persze még rossz. Más zavaró dolgot nem is tudnék említeni ezzel a kocsival kapcsolatban. A szép textúrájú ülések elöl nagyon kényelmesek, hátul sem rosszak, csak ott azért már elég szűkös a láb- és fejtér – ez az ára a kupés formának. A bejutás hátra könnyű a tágra nyílt ajtókon keresztül, s még az első üléseke is előbbre tolhatók, ám bunkerhatás miatt a klausztrofóbiásoknak szörnyű lehet az utazás ott. A Mazda MX-30 csomagtartója 366 literes, amiből a Bose hangrendszer 25 litert ellop, meg valamennyit a töltéshez szükséges kábelek is.Az akksikat 6,6 kW-tal tudjuk tölteni az utcai válóáramú kútról    Fotó: 10perc.hu

De nemcsak a külső és a belső teljesen letisztult, hanem a hajtás is. Bár Japánban létezik az MX-30-ból mild hibrid és wankel motoros is, hozzánk csak a villanyhajtású jött. Ám nem vitték túlzásba az energiát az első tiszta Mazdában. A dinamika, a lendület rendben van, a 35,5 kWh kapacitású, 210 kilogrammos, folyadék temperálású lítium-ion akkumulátorpakk azonban manapság már kevés. Csak mellékesen, az apró Skoda Citigo elektromos változatában is nagyobb, 36,8 kWh-s a telep. Ez pedig azt eredményezi, hogy hatótávban nem túl erős az MX-30. A gyári adat szerint 200 kilométerre elég egy feltöltés, a valóságban azonban inkább csak 160 kilométerre – legalábbis ideális körülmények között, klíma vagy fűtés használata nélkül, s nem autópályatempóban. A Balatont Budáról oda-vissza már nem tudjuk vele megjárni. A sztrádán amúgy sem izmozhatunk, hiszen csupán 140 km/óra a végsebessége, de egy ilyen autónak nem is kell ennél több. A 145 lóerős teljesítmény és 265 Nm nyomaték városban abszolút elegendő. A másik terület, ahol lesz hova fejlődnie a Mazdának a hatótávon túl, az a töltési idő. Az akksikat 6,6 kW-tal tudjuk tölteni az utcai válóáramú kútról (AC), és 50-nel egyenáramról (DC). Otthoni konnektorból 3,7 kW a csúcs.


Állami támogatás nélkül az alapára 10,39 millió forint    Fotó: 10perc.hu


Bizonyos szempontból kalandautó ez, mármint kalandos vele messzebb indulni a városnál. Jól ki kell kalkulálni, hogy oda-vissza meg tudjuk-e tenni a távot töltés nélkül. Az SUV egyértelműen a városi ember autója, s a Mazda MX-30 pedig tökéletes termék neki. Végtelenül kényelmes és kellemes vezetni ezt a crossovert, és minőségben meg szépségben is roppant erős. Ráadásul az ára is egész jó a konkurenciával összehasonlítva. Állami támogatás nélkül az alapára 10,39 millió forint. Csak viszonyítás képpen, a Renault Zoé kisautó 12 millióról indul, az Opel Corsa-e 11,6 millióról, a hasonló kategóriájú Peugeot e2008 pedig 11 millióról. Igaz, ezeknek mind jobb, majdnem duplája a hatótávja.

Összességében: a Mazda MX-30 remek autó, de leginkább városi autó, hosszabb kirándulást rendesen át kell gondolni, ki kell számolni vele. Ha kétszer ennyit tudna hatótávban, nem lenne ellenfele a kategóriában. Most még városi vagány marad.


Műszaki adatok

Motor: villanymotor

Teljesítmény: 143 LE, 265 Nm

Végsebesség: 140 km/h

Gyorsulás 0-100 km/óra: 9,7 s

Vegyes fogyasztás: 16,7 kWh/100 km

Hatótáv: 160 km

Csomagtartó mérete: 341 liter

Alapár: 10 390 900 Ft

Tesztautó ára: 10 966 900 Ft


Külső: 5

Belső: 5

Ár/érték: 5


Előny/hátrány

+ Remek forma, egyedi karakter, kellemes és minőségi utastér, könnyű vezethetőség, jó fogyasztás, zajszigetelés, jó ár

- Szerény hatótáv, szűkös hátsó sor, lassú töltési sebesség


Kapcsolódó galéria