Az Európai Unió belső égésű motorokra vonatkozó, 2035-ös tiltása nyomán egyre élesebb hangok szólnak az autóiparból -közölte az Economx. Jim Farley, a Ford vezérigazgatója nyílt levélben kritizálta az EU villanyautó-politikáját a Financial Times hasábjain, és gyors változást sürgetett az ágazat túlélése érdekében.
Farley szerint az EU irreális szabályozásai és azok gyakori változtatása komoly plusz költséget okoznak a gyártóknak, megzavarva a „tervezési, mérnöki és beszállítói láncolat komplex körforgását”. A Ford-vezér szerint az a fajta hozzáállás, hogy „foglald törvénybe, és akkor majd megveszik”, mára megbukott, mivel a villanyautók piaci részesedése még nem éri el az EU által kitűzött célokat.
Javasolt megoldások az átállásra
Farley két kulcsfontosságú lépést vázolt fel a helyzet rendezésére:
-
A károsanyag-kibocsátási célokat a piaci adaptációval párhuzamosan kell meghatározni, elkerülve az erőltetett villanyautó-vásárlást.
-
A gyártóknak egy realista, 10 éves tervre van szükségük, amely biztos szabályozások mellett segíti a jövő tervezését.
Ezek a lépések lehetővé tennék, hogy az emberek hosszabb ideig használhassák hibrid autóikat, és az elektromos átállás természetes ritmusban történjen, a gyártók számára kiszámítható környezet mellett.
A villanyautók jövője és az európai ipar sorsa
Farley hangsúlyozta, hogy nem az elektromos autók ellen szól, hanem az átállás sebességét a természetes adaptációhoz igazítaná. Figyelmeztetett azonban, hogy ennek hiányában az európai autóipar a 20. századi gyártás „múzeumi leletévé” válhat.