EUR: 371,06 Ft
USD: 344,40 Ft
CHF: 380,80 Ft
GBP: 431,74 Ft
RON: 74,74 Ft
RSD: 3,16 Ft

Mai névnap:

Az EU és az Egyesült Államok lezárta a tiltott támogatások miatt bevezetett vámtarifák körüli vitákat

Nagyvilág
Gebauer Szabolcs/MTI
1 éve
Kiemelt kép: freepik.com

Az Egyesült Államok, valamint a Németországot, Franciaországot, Nagy-Britanniát és Spanyolországot képviselő Európai Bizottság között 2004 óta húzódik vita a világ két legnagyobb repülőgépgyártója, a Boeing és az Airbus szubvencionálása ügyében.

A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) vitarendezési testülete 2018 májusában az Európai Uniót, 2019 áprilisában pedig az Egyesült Államokat marasztalta el.

Az Európai Unió és az Egyesült Államok most viszont megállapodást kötött az európai Airbus és az amerikai Boeing repülőgépgyártóknak nyújtott, a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) által tiltottnak minősített állami támogatások miatt kialakult vita lezárásáról, és öt évre meghosszabbították egymás exportjára kivetett büntetővámok felfüggesztését - tájékoztatott az Európai Bizottság kedden.

A WTO háromtagú választottbírósága 2019 októberében mondta ki, hogy évi 7,5 milliárd dollár kárt okoztak az Egyesült Államoknak az Airbus számára kölcsönök formájában nyújtott, tiltott uniós támogatások. Ezért engedélyezte, hogy az Egyesült Államok 10, illetve 25 százalékos büntetővámot vessen ki 7,5 milliárd dollár értékű európai termékre.

Az unió több mint 10 milliárd dolláros kártérítési igényéről 2020 tavaszán kellett volna meghozni a döntést, ám a koronavírus-járvány ezt késleltette.

Az Európai Unió 2020 novemberében jelentette be, hogy új vámtarifákat vezet be amerikai importtermékekre a WTO döntése alapján a Boeing amerikai repülőgépgyártónak nyújtott, tiltott támogatások miatt.

A Kereskedelmi Világszervezet az év októberében engedélyezte az EU-nak, hogy 4 milliárd dollár értékű amerikai terméket sújtson büntetővámmal a Boeingnek nyújtott, tiltott támogatások miatt.

A WTO tavalyi döntése óta mindkét fél tett lépéseket, hogy eleget tegyen a világszervezet előírásainak. Washington állam például visszavonta a Boeingnek nyújtott adókedvezményeket, az Airbus pedig módosította a francia és a spanyol kormánnyal kötött megállapodásait, azaz nagyobb kamatot fizet az A350-es típus fejlesztéséhez kapott állami hitelek után.