Az elektromos rollerek mellett a kerékpáros közlekedésre is új szabályokat alkotnak. A javaslat szerint az előzési oldaltávolság lakott területen belül egy méter, azon kívül pedig 1,5 méter lenne. Ugyan folynak még az egyeztetések a különböző érdekvédelmi szervezetekkel, de több elemében is változik a KRESZ.
Jó hír, hogy egyre többen döntenek amellett, hogy az autók és a motorok helyett inkább a kerékpárt választják közlekedési eszközüknek. Sőt, sokan azt vallják, hogy a kerékpár télen is a legszabadabb, legmegbízhatóbb, legegészségesebb közlekedési eszköz. Éppen ezért szükséges, hogy a kerékpárosok biztonságban érezhessék magukat az utakon.
Harminc pontban fogalmazta meg a javaslatait a Magyar Kerékpárosklub, miután az elmúlt években jelentősen megváltoztak a közlekedési körülmények a hazai nagyvárosokban. Halász Áron, a szervezet szóvivője hangsúlyozta, hogy a változás lényege, hogy az eddig védtelenebbül két keréken közlekedők végre balesetmentesebben is közlekedhessenek.
Egyre többen döntenek amellett, hogy az autók és a motorok helyett inkább a kerékpárt választják közlekedési eszközüknek Fotó: freepik.com
A nagyobb oldaltávolságra azért is van szükség, mert a KRESZ-ben jelenleg annyi szerepel, hogy az autós köteles megfelelő oldaltávolságot tartani előzésnél. A javaslat szerint az előzési oldaltávolság lakott területen belül egy méter, azon kívül pedig 1,5 méter lenne. Hasonlóak ezek a javaslatok azokhoz a Németországban életbe lépett változásokhoz, melyek már a gyakorlatban is működnek. Az ottani szabályozás például bevezette tavaly az úgynevezett kerékpáros gyorsforgalmi utat és a kerékpáros zónát, ám ezekre hazánkban még várni kell.
Probléma egyébként az is, hogy jelenleg csak ott nem kötelező a biciklisnek a kerékpársávot használni, ahol a párhuzamosan futó úttesten festettek fel kerékpáros nyomot. Holott több helyen is közlekedésre alkalmatlanok a kerékpárutak, illetve a szűk járdára felvezetett kerékpársáv helyett biztonságosabb lenne az úttesten közlekedni. Ugyancsak kérdés, hogy a versenykerékpárosok hol kerékpározzanak: az út szélén, vagy egy olyan kerékpárúton, ami a baleseti statisztikák és a minősége szerint veszélyesebb, mint az út széle.
A változásoknak az a lényege. hogy a kerékpárosok is biztonságban érezhessék magukat az utakon Fotó: freepik.com
A változások nem most fogalmazódtak meg, ugyanis a Kerékpáros Klub szakemberei több, mint három éve ültek le tárgyalni először ebben az ügyben a szaktárca képviselőivel. Az egyeztetések azóta is folytatódtak, sőt, a mindennapi közlekedési szituációk tükrében bővültek a javaslatok. A héten is folynak a tárgyalások, ezúttal az Országos Balesetmegőrzési Bizottsággal ül egy asztalhoz a kerékpáros szervezet.