Egy jól működő webshop kecsegtető jövedelemmel sok vállalkozó álma. Olyan sikersztorikat lehet olvasni, hogy minimális tőkével egy webshop rövid időn belül milliárdos árbevételű céggé, sőt, „nagyhatalommá” válik. Arról azonban ritkán esik szó, hogy Magyarországon tízből csupán három webáruház éli meg az egyéves kort – írta a Világgazdaság.
Kukoly Dávid online marketing szakértő szerint sok mindentől függ az, hogy mitől lesz életképes egy webshop, hosszú távon azonban a siker egyik alapfeltétele a következetes marketing. Ugyanakkor a mesterséges intelligencia korszakának kezdetén az egyre komplexebb digitális eszközök és platformok megjelenése az e-kereskedőktől adatalapú döntéshozatalt, a marketingszakemberektől pedig egyre komolyabb technikai tudást követel.
A Shoprenter egy 2022-es kutatása szerint a magyar webshoptulajdonosok a mai napig a keresőoptimalizálás (SEO), a Google-hirdetés és a social media „szentháromságában” hisznek, ráadásul a megkérdezettek 57 százaléka még mindig házon belül oldja meg a marketinget, ami a szakember véleménye szerint több szempontból is problémás lehet.
Kukoly Dávid úgy vélte: ideig-óráig dolgozni lehet egy pár tízezer forinttal futó Google-hirdetéssel, de ez a növekedéshez nem lesz elég. Jelezte, olyan korba léptünk, ahol egy sikeres webshop fenntartásához tudatosabb marketingjelenlétre van szükség.
Ráadásul tisztában kell lennünk azzal is, hogy kiknek szeretnénk eladni a termékünket, és őket hol érjük el a leghatékonyabban. „Trend ide vagy oda, mit ér egy jó TikTok-videó, ha az onnan érkező emberek csak 3 másodpercig maradnak a weboldalon, nem vásárolnak semmit, cserébe viszont a videó elkészítése három és fél órába és több százezer forintba került?” – vélekedik a szakember.
Kukoly Dávid szerint a legfontosabb mutatószám az úgynevezett konverziós arány. Ez az érték azt mutatja meg, hogy száz látogatóból hányan váltak vásárlóvá. „Nagyon fontos, hogy webshoptulajdonosként tisztában legyünk azzal, hogy a fő marketingcsatornákból mekkora forgalmunk származik, és az hogyan konvertál. Mivel a magyar átlag konverziós arány 1,88 százalék, száz látogatóból átlagosan, iparágtól és termékkörtől függően, felfelé kerekítve két ember fog vásárolni” – mutatott rá a szakértő.
Ha tisztában vagyunk azzal, hogy melyik csatornán keresztül érjük el a célközönségünket, erre mennyi időt, energiát és pénzt áldozunk, és ez a csatorna hogyan konvertál, akkor már csak egy döntés választ el minket attól, hogy növekedjünk vagy bezárjuk a boltot.