A modern technológiák, mint a keresőmotorok és GPS-rendszerek, egyre inkább befolyásolják tanulási és emlékezési képességeinket. A kutatók már évek óta gyanítják, hogy az internet gyengíti memóriánkat, így jött létre a „digitális amnézia” kifejezés, ami az információk elfelejtésére utal. Azt is tapasztalják, hogy „ha valamit nem használunk, akkor az elsorvad”, így az internet és a digitális eszközök hatására csökkenthetjük saját memóriahasználatunkat – a „Google-effektus” pedig azt jelenti, hogy az emberek az internetet mint külső memóriát használják.
Betsy Sparrow 2011-es kutatása, amely a Google-használatot vizsgálta, megerősítette, hogy az emberek ahelyett, hogy próbálnák felidézni a válaszokat, inkább azt gondolják, hogy az interneten kereshetnek rájuk. Ez a kutatás népszerűsítette a Google-effektust, vagyis azt, hogy az internet gyengíti a saját memóriát. Ezen kívül a mesterséges intelligencia-eszközök, például a chatbotok, még inkább csökkenthetik a kognitív erőfeszítéseinket, mivel az emberek hajlamosak azokat is helyettesítő memóriaként használni.
Az Index cikkéből az is kiderül, hogy a kutatások szerint az internetre támaszkodva az emberek nemcsak az információkat keresik, hanem a memóriájukat is. A „kognitív tehermentesítés” egy formáját jelentik az ilyen segédeszközök, amelyek csökkentik az agy terhelését. Azok, akik rendszeresen használják a keresőmotorokat, gyakran nem ismerik fel, hogy az online tudásuk nem kizárólag az övék. Az internet és a digitális eszközök tehát nemcsak információkat, hanem emlékeket is formálhatnak.