A NASA élet nyomait keresi a Jupiter holdján

2024. 10. 09.
A NASA élet nyomait keresi a Jupiter holdján

A NASA hamarosan elindítja a Europa Clipper küldetést, hogy élet nyomai után kutasson a Jupiter holdján.

Október 10-én a NASA elindítja az izgatottan várt Europa Clipper küldetést, amely a Jupiter negyedik legnagyobb holdját, Europát fogja vizsgálni. A küldetés célja, hogy részletesen tanulmányozza a holdat, és megtalálja azokat a területeket, ahol potenciálisan élet lehet - közölte a Theconversation.com.

Az Europa Clipper a NASA eddigi legnagyobb bolygókutató űrszondája lesz, mérete akkora, mint egy kosárlabdapálya, ha a napelemeit teljesen kinyitják. Tömege mintegy 6 000 kilogramm, amely egy nagy afrikai elefánt súlyának felel meg.

Bár a Földön kívüli élet kutatásának központjában általában a Mars áll, vannak más helyek is a Naprendszerben, ahol élet alakulhatott ki. Ilyenek például a Jupiter és a Szaturnusz holdjai, ahol folyékony víz lehet. A víz ugyanis a földi élet alapvető oldószere, és bár lehetséges, hogy más formák is létezhetnek más vegyi anyagokra építve, az ismert életformák számára elengedhetetlen.

Europán – bár a felszíne jeges – gyaníthatóan egy folyékony vízréteg található a jég alatt, amelyet a Jupiter erős gravitációs hatása tart mozgásban és melegen.

Mit fog tenni az Europa Clipper?

A Europa Clipper célja, hogy megtalálja azokat a helyeket, ahol életre alkalmas környezet lehet. Az űrszonda kilenc tudományos műszert visz magával, többek között egy széles látószögű kamerát, amely a geológiai aktivitást és a felszíni hőmérsékletet vizsgálja, valamint egy spektrométert, amely a hold kémiai összetételét és az esetleges vízkitöréseket elemzi.

A szonda mérésekkel meghatározza a hold felszíni jégtakarójának vastagságát, a folyékony vízréteg mélységét és sótartalmát, valamint azt, hogy a hold miként reagál a Jupiter gravitációjára. Izgalmas lehetőség lesz egy tömegspektrométer segítségével megvizsgálni a hold légkörét és a vízgőz-kitörések anyagát, hogy jobban megértsük, mi rejtőzik a jégtakaró alatt.

Bár a küldetés több mint öt évig fog tartani, mire eléri a Jupiter rendszerét, és csak a potenciális élet nyomait kutatja, nem magát az életet, a felfedezések újabb küldetések alapját képezhetik.

NASA Jet Propulsion Laboratory YouTube