Újabb részletek láttak napvilágot a lisszaboni siklóvasút szeptemberi tragédiájáról: a vizsgálatot végző hatóság hétfő esti közlése szerint nem felelt meg a biztonsági szabványoknak az a kábel, amely a kabinokat összekötötte, és amelynek szakadása okozta a 16 halálos áldozattal járó balesetet.
Hibás kábel és hiányos biztonsági rendszer
A portugál vizsgálóbizottság jelentése szerint a Gloria siklóvasút kabinjait összekötő fő teherkábel nem rendelkezett a szükséges tanúsítványokkal, és nem volt alkalmas a nagy terhelésre. A szakadás után a jármű elvesztette az irányíthatóságát, nekicsapódott egy épület falának, majd egy lámpaoszlopnak és a sikló elektromos hálózatának tartószerkezetének.
A közlemény hangsúlyozza: a lisszaboni siklók további működtetését egyelőre fel kell függeszteni, amíg biztosítani nem tudják, hogy mindegyik jármű megfelelő kötélrögzítő és fékrendszerrel rendelkezzen – olyan technológiával, amely kábelszakadás esetén is megállíthatja a kabinokat.
A tragédia és következményei
A baleset szeptember 3-án történt a lisszaboni belváros egyik legnépszerűbb turisztikai látványosságán, a Gloria siklón, amely a város meredek domboldalait köti össze. A kabin kisiklása után a fa szerkezetű kocsi egy másik épület sarkánál állt meg. A szerencsétlenségben 16 ember életét vesztette, további 23 pedig megsérült, többségük külföldi turista volt.
A portugál kormány már korábban elrendelte a fővárosi siklóvasutak teljes körű ellenőrzését, de a mostani előzetes jelentés nyomán minden vonalat leállítottak. A vizsgálat célja annak megállapítása, hogy rendszerszintű hiányosságvagy karbantartási hiba áll-e a tragédia hátterében.
A vizsgálat még tart
A hatóságok szerint a részletes műszaki elemzés és a felelősség megállapítása hetekig tarthat, de a jelenlegi adatok alapján egyértelmű, hogy a kábel nem felelt meg az uniós biztonsági előírásoknak. A portugál közlekedési minisztérium a jelentést követően új biztonsági protokoll kidolgozását is kilátásba helyezte, hogy hasonló eset ne fordulhasson elő a jövőben.