Döntött a kormány a milliárdosokat érintő vagyonadó részleteiről, a kata kibővítéséről és a profi sportolók adókedvezményének megszüntetéséről – jelentette be kedden Magyar Péter miniszterelnök a Facebook-oldalán. A javaslatokat a kormányfő szerint hamarosan nyilvánosságra hozzák és társadalmi egyeztetésre bocsátják – számolt be róla a HVG.
Vagyonadó 2027-től
A miniszterelnök szerint a vagyonadót 2027. január 1-jétől vezetnék be: az 1 milliárd forint feletti vagyonrész után 1 százalékot, a 100 milliárd forint feletti rész után 1,5 százalékot kellene fizetni. A vagyonba beszámítanák az ingatlanokat, a befektetéseket, a társasági részesedéseket, a külföldön tartott és a vagyonkezelőkre bízott vagyont is, a hitelek viszont levonhatók lennének. Magyar Péter részletes értékelési szabályokat és a kettős adóztatás elkerülését ígérte.
Az adót évente egyszer, önbevallással kellene megfizetni, először az idei év végi állapot alapján 2027. augusztus 31-ig. Bevallást csak azoknak kellene készíteniük, akiknek egy főre jutó vagyona eléri az 1 milliárd forintot, a számításhoz a NAV kalkulátort biztosítana.
Újra katázhatnának a nyugdíjasok és a diákok
A tervek szerint ismét katázhatnának a nyugdíjasok, a mellékállású vállalkozók és az egyetemisták, és újra cégeknek is számlázhatnának. A főállású katások havi tételes adója 100 ezer forint lenne, ezzel együtt emelkedne a táppénz, az anyasági ellátás és a nyugdíj számítási alapja. A csak magánszemélyeknek számlázók 2027-ben átmenetileg havi 75 ezer forintot fizetnének, a mellékállásúak havi 50 ezret. Cégeknek 15 százalékos adóval számlázhatnának, amelybe a tételes adó is beszámítana, így a miniszterelnök példája szerint egy főállású katásnál csak évi 8 millió forint feletti céges bevételnél keletkezne további befizetés. Az éves bevételi határ 18-ról 22 millió forintra nőne, a kormány számításai szerint jóval több mint 100 ezer kisvállalkozó választhatná ezt az adózási formát.
Megszűnne a sportolók kivétele
Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulást, az ekhót többek között újságírók, művészek és előadók vehetik igénybe, általában 60 millió forintos értékhatárig. A sportolóknál ezt az elmúlt években 500 millió forintra emelték, ezt a kivételt a kormány 2027-től megszüntetné.
„Szeretjük a magyar sportot, és azért dolgozunk, hogy minél több sikeres magyar klubunk és sportolónk legyen. De ehhez nincs szükség arra, hogy egy havi 10-20 vagy néha 50 millió forintot kereső külföldi profi focista egészen más adózási szabályok szerint éljen, mint egy színész, egy újságíró vagy bármely más ekhós” – mondta Magyar Péter.
A kormányfő szerint bár kis változásnak tűnhet, fontos elvet fejez ki, hogy felszámolják a Fidesz-kormány által az adórendszerbe épített kivételeket.