A Balaton-parti löszfalak folyamatos omlása és a velük járó balesetveszély komoly problémát jelent a tó körüli települések számára, miközben a karbantartásuk milliárdos költségekkel jár - közölte az economx.
A Balaton körüli területek, különösen a keleti medencében Balatonfűzfőtől Balatonvilágosig és a déli parton Balatonföldváron és Fonyód térségében, jelentős balesetveszélyt jelentenek a folyamatosan omladozó löszfalak miatt. Az elmúlt években számos jelentős omlás történt, amelyek súlyos következményekkel jártak.
Tavaly Balatonföldváron szakadt le a partfal, aminek következtében több tonnányi törmelék zúdult le, azonban a már meglévő védművek megakadályozták a súlyosabb károkat. Emlékezetes esemény volt az is, amikor 1914. május 11-én Balatonkenese és Balatonfűzfő között egy hatalmas földcsuszamlás sodorta a vasúti szerelvényt a Balatonba, de a masiniszta lélekjelenlétének köszönhetően sikerült elkerülni a tragédiát.
A löszfalak instabilitását részben a Pannon-tenger üledékei és az azokba fúródó állatok okozzák. 2010-ben Balatonakarattyánál jelentős földmozgások miatt sebességkorlátozást kellett bevezetni a vasúti vonalon, és a stabilizációs munkák hónapokig tartottak. Tihanyban a Tihanyi apátság alatti földcsuszamlások is aggasztóak, míg Fonyódon a löszfalak instabilitása több alkalommal is lezárásokat eredményezett.
A szakemberek egyetértenek abban, hogy a balatoni partfalak folyamatosan omladoznak, és a hosszú távú megoldások kidolgozása folytatódik. Jelenleg azonban nincs tudományos módszer a partfalomlások pontos előrejelzésére, bár a kutatók folyamatosan dolgoznak a jelenség jobb megértésén és előrejelzésén.