392.98 Ft

366.59 Ft

Támogatás

Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Belföld

Nem tetszik az ajándék, vagy már van olyan eszközöd, amit most kaptál? Mutatjuk, mit tehetsz…

10perc.hu
2022. 12. 25.
Nem tetszik az ajándék, vagy már van olyan eszközöd, amit most kaptál? Mutatjuk, mit tehetsz…

Noha a kereskedőt semmilyen kötelezettség nem terheli a visszavételre vagy a cserére nem hibás termék esetén, mégis a legtöbb vállalkozás önkéntes üzletpolitikai szempontból dönthet úgy, hogy a fogyasztó kérése eleget tesz egy-egy termék cseréjére.

Ismét egy újabb karácsony, és néhány félresikerült ajándékozás. Megannyi probléma üthette fel a fejét a tegnap este a karácsonyfa alatt, éppen ezért a Pénzcentrum összegyűjtött minden fontos tudnivalót, mi a teendő akkor, ha valakinek nem lett jó vagy éppen tetszetős a tegnap este kapott ajándéka.

Sokak fejében még mindig él a tévhit, hogy 3 napon belül minden esetben vissza lehet vinni a terméket az üzletekbe, még akkor is, ha az nem hibás. Ilyen szabály viszont egyáltalán nincs. Sőt mi több, az üzletben vásárolt termékek visszavásárlásra jogszabályi előírás egyáltalán nem kötelezi a kereskedőt. Amit sokan idekevernek az az offline vásárláskor előírt három munkanapos cseregarancia.

E szerint a kereskedő 3 munkanapon belül köteles kicserélni a hibás terméket, de csakis hibás terméket, aminek nem mi okoztuk a hibáját. Ilyenkor a kereskedő nem hivatkozhat például aránytalan többletköltségre vagy más okokra. Viszont itt a hangsúly a hibás terméken van, tehát ha valami rendeltetésszerűen működik, akkor a kereskedő erre nem köteles.

Éppen ezért különösen fontos kitétel, hogy az amúgy minőségileg kifogástalan, de egyébként nem tetsző termékeket a fogyasztó üzlethelyiségben vagy webáruházban vásárolta. Előbbi estében ugyanis a kereskedőt semmilyen kötelezettség nem terheli. De a felek megállapodhatnak a termék vételárának levásárlásában, ha ez mindenkinek megfelel.


Nem kell azonnal a karácsonyt követően visszarohanni az áruházakba, üzletekbe, hogy kicseréljük a rosszul választott ajándékot    Fotó: Pixabay


Egyes esetben a kereskedők például népszerűsítés céljából, általános jelleggel vállalhatják, hogy a megvásárolt terméket bizonyos feltételek fennállása esetén, hiba hiányában is visszaveszik, illetve kicserélik. De ez csak a kereskedőn múlik, ahogy az is, hogy minderre mennyi időt ad: van, aki 30, de akár 60 napot is, van, aki semennyit.

Legfontosabb tudnivalók bolti visszavitelkor, cserénél, levásárlásnál:

  • a különböző tárgyak visszavitelével karácsony után legterheltebbek a kereskedők, ezért fontos a jó időzítés, és a higgadtság;
  • a legtöbb karácsonykor kapott ajándékot a vásárlók többnyire szubjektív szempontok miatt viszik vissza, bajuk van a színnel vagy akár az is előfordulhat, hogy több ugyanolyan ajándék is landolt egy embernél;
  • boltfüggő, hogy a visszavett ajándék árát visszafizetik, levásárolhatóvá teszik vagy egyszerűen jóváírják például ajándékkártyán;


Jó tudni azt is, hogy sokszor nem lehet cserélni vagy visszavinni olyan zártcsomagolású terméket – fülhallgató, fejhallgató, alsónemű, parfüm –, melynek visszavétele egészségügyi illetve higéniai okok miatt nem lehetséges, ha nem gyárilag hibás termékről van szó! De sokszor nem él a cserelehetőség vagy visszavétel akkor sem, ha kifejezetten egyénileg gyártott termékről van szó, amelyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak.


Az interneten megrendelt termékekre 14 napos indokolás nélküli elállási joga van a vásárlónak    Fotó: Freepik


De mi a helyzet azzal, aki online vásárolt? A jelenleg hatályos magyar jogszabályok értelmében az interneten megrendelt termékekre 14 napos indokolás nélküli elállási joga van a vásárlónak függetlenül attól, hogy kiszállítással vagy személyesen vették át azt.

Ez azt jelenti, hogy a fogyasztók, a hazai e-kereskedőknek 14 napon belül visszaadhatják a terméket, ám a visszajuttatás költsége ez esetben őket terheli, hacsak maga a bolt ezt nem vállalja át, de ez a lépés egyáltalán nem kötelező neki.

Figyelem! Az elállási jog sem korlátlan, vagyis egyes termékkörökre nem vonatkozik, például koncert- vagy fesztivál jegy, élelmiszer, kibontott csomagolású CD, DVD, szoftver vagy letöltött számítógépes programok esetén.

Főkép forrása:
Pixabay

További cikkek