Az F1 és az FIA végül keresztülvitte az akaratát, és valamennyi csapat beleegyezésével idén három nagydíjon – a tervek szerint 2 európai (Silverstone és Monza a fő esélyes) és egy Európán kívüli (Interlagos lehet a befutó) – már megrendezik a sprintkvalifikációs futamot a szombati nap, mégpedig az időmérő edzés időpontjában.
Ennek megfelelően alakul majd át a teljes versenyhétvége. Pénteken egy 60 perces szabadedzést és a sprintfutam rajtsorrendjét eldöntő időmérőt rendeznek majd, míg szombaton délelőtt ismét egy 60 perces szabadedzés, utána délután a nagyjából 25-30 perces, 100 kilométeres sprintfutam következik. Ennek sorrendje adja majd a vasárnapi nagydíj rajtsorrendjét, ami majd a szokott időben, délután lesz megrendezve.
A sprintkvalifikáción is lehet pontokat szerezni, igaz, csak a dobogósoknak: az első helyezettnek 3, a másodiknak 2, a harmadiknak 1 egység jár. Eredményhirdetés nem lesz, a győztest nem futamgyőztesként, hanem a pole pozíció megszerzőjeként fogják majd említeni a statisztikákban. Sőt, rajtceremónia sem lesz a sprintfutam előtt.
„A kihívást az jelentette, hogy olyan formációt kellett találnunk, ami lehetőséget biztosít a péntekek és szombatok izgalmassá tételére, akár rövidebb versenyformátummal, de közben nem vesz el semmit a főverseny értékéből. Megtaláltuk a helyes egyensúlyt. A sprintkvalifikáció célja, hogy kiterjesszük a hétvégét, nem az a cél vele, hogy hatása legyen a versenyre. A nagydíjnak továbbra is a hétvége központi eseményének kell maradnia” – jelentette ki Ross Brown, az F1 sportigazgatója.
A hivatalos magyarázat szerint tehát az új lebonyolítási mód a szurkolókat és a show-t, a jobb versenyeket szolgálja. Ugyanakkor ez a döntés néhány szabály módosítását is megkövetelte. Például a parc fermé-szabályok már a pénteki időmérő edzés kezdetén életbe lépnek, vagyis onnantól csak korlátozott mértekben lehet majd módosítani az autókon.
Annyi biztos, hogy az időmérő edzés és a sprintkvalifikáció között lehet változtatni a felfüggesztés elemein (rugók, lengéscsillapító), a kerékdőlésen és a kerékösszetartáson, valamint az autók hasmagasságán. A sprintversenyek végén újra a parc fermébe kerülnek az autók, ám a biztonság érdekében a fékek kopó részeit és a féktárcsákat is ki lehet majd cserélni a vasárnapi versenyre, ahogyan a fékhűtőkön és az autók súlyelosztásán is lehet majd változtatni. Ugyancsak lesz változás abban, hogy a szárnyak sérülése esetén a régi verziót föl lehet tenni vasárnapra, ezért nem fog büntetés járni.
Módosulnak a gumiszabályok is. Az első edzésre a versenyzők két garnitúra gumit kapnak, melyek típusát szabadon választhatják meg. Az időmérő edzésen kizárólag a lágy gumikat lehet majd használni, azokból összesen öt szett áll majd rendelkezésre. A sprintfutamon szabad gumiválasztás lesz, de összesen két garnitúra abroncsot használhatnak. A szombati második szabadedzésen eközben egyetlen szettel kell gazdálkodniuk a mezőny tagjainak, ám annak típusát szabadon választhatják meg. A vasárnapi versenyre kettő szett friss gumija marad mindenkinek, és ismét csak szabad gumiválasztás lesz, vagyis az első 10-nek sem azon az abroncson kell majd rajtolni, amin a Q2-ből a Q3-ba jut pénteken.
Esős idő esetén plusz szett gumik járnak. A hétvégét mindenki 3 szett esőgumival és 4 szett köztes esőgumival kezdi meg. Amennyiben az első szabadedzésen esik, mindenki egy további garnitúra köztes esőgumit kap, amit viszont a sprintfutam előtt vissza kell adniuk. Amennyiben a sprintkvalifikáción esik, a csapatoknak az ott használt esőgumi vagy köztes esőgumi egyik garnitúráját vissza kell adniuk, és cserébe kapnak egy új szettet ugyanabból a típusból. Összesen tehát legfeljebb 9 szett esőgumi és köztes esőgumi lesz használható.