2025. 12. 13.

384.43 Ft

327.70 Ft

Támogatás

Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Sport

FIA: nem voltak veszélyben a sportbírók a Las Vegas-i Nagydíjon – mégis komoly vita robbant ki

FIA: nem voltak veszélyben a sportbírók a Las Vegas-i Nagydíjon – mégis komoly vita robbant ki
10perc.hu
2025. 11. 24.
Fotó: Northfoto

Az FIA szerint megfelelő volt a dupla sárga jelzés a Vegas-i incidensnél, de szakértők szerint a pályabírók veszélyben voltak, és VSC-t kellett volna elrendelni.

Két héttel a Mexikói Nagydíj után – ahol Liam Lawson került veszélyesen közel két pályabíróhoz – ismét komoly vita robbant ki az F1 versenyirányításáról. A Las Vegas-i futam rajtja utáni tömegbaleset során az 1-es kanyar bukóterében rengeteg törmelék maradt, amelyet a sportbíróknak azonnal el kellett távolítaniuk, mielőtt a mezőny újra odaért volna.

A beavatkozás azonban hosszabbra nyúlt a vártnál: miközben Max Verstappen már a célegyenes végéhez közeledett, több pályabíró futva igyekezett vissza a védőkorlát mögé. Ennek ellenére a versenyirányítás csak dupla sárga zászlótrendelt el, a VSC-t nem.

Ez sokak szerint a biztonság határát is súrolta, és újra rávilágított arra, hogy a sportnak sürgősen tisztáznia kell a protokollokat, mielőtt súlyos következménye lesz egy lassan végrehajtott beavatkozásnak.

Éles kritikák a szakmai oldalról

A történtek azonnal heves reakciókat váltottak ki. Az FIA korábbi F1-es versenyigazgatója, Niels Wittich egyenesen így fogalmazott a német Sky Sport F1-nek:

„Ez nem történhet meg. Ez teljesen elfogadhatatlan helyzet.”

Szerinte ha a törmelék összegyűjtése ilyen időigényes, a dupla sárga jelzés már nem elegendő, és nem érthető, hogyan fordulhat elő másodszor is hasonló eset ugyanabban a szezonban.

Az FIA szerint nem történt hiba

A Motorsport értesülései szerint az FIA egészen másképp látja az incidenst. Álláspontjuk szerint:

  • a törmelékek teljesen a bukótérben, a versenyívtől távol helyezkedtek el;

  • a pályabíróknak nem kellett átfutniuk a pályán;

  • a dupla sárga jelzés megfelelően kommunikálta a veszélyt;

  • a Verstappen fedélzeti kameráján látottak alapján a döntés utólag is védhető.

A VSC-t végül csak egy körrel később alkalmazták, amikor a 2-es kanyarban találtak olyan törmeléket, amely valóban a versenyívhez közel feküdt – ott már át kellett menniük a bíróknak a pályán.

Nyitott kérdések és sürgető teendők

Bár az FIA megvédte döntését, két fontos kérdés megválaszolatlan maradt:

  • Miért tartott ennyi ideig a törmelék összeszedése az 1-es kanyarnál?

  • Miért nem váltottak VSC-re, amikor nyilvánvalóvá vált, hogy a pályabírók nem érnek vissza időben?

A Mexikói Nagydíj után sokan remélték, hogy a szervezet szigorúbban kezeli majd a pályabírók biztonságát érintő helyzeteket. Las Vegas azonban újra megmutatta, hogy a rendszer még mindig messze van a tökéletestől – pedig a szezonból már csak két futam van hátra.

A szakértők szerint az FIA-nak sürgősen pontosítania kell a protokollt, mielőtt egyszer valóban tragikus következménye lesz egy késve meghozott döntésnek.

Forrás:

Címkék:

További cikkek