Két héttel a Mexikói Nagydíj után – ahol Liam Lawson került veszélyesen közel két pályabíróhoz – ismét komoly vita robbant ki az F1 versenyirányításáról. A Las Vegas-i futam rajtja utáni tömegbaleset során az 1-es kanyar bukóterében rengeteg törmelék maradt, amelyet a sportbíróknak azonnal el kellett távolítaniuk, mielőtt a mezőny újra odaért volna.
A beavatkozás azonban hosszabbra nyúlt a vártnál: miközben Max Verstappen már a célegyenes végéhez közeledett, több pályabíró futva igyekezett vissza a védőkorlát mögé. Ennek ellenére a versenyirányítás csak dupla sárga zászlótrendelt el, a VSC-t nem.
Ez sokak szerint a biztonság határát is súrolta, és újra rávilágított arra, hogy a sportnak sürgősen tisztáznia kell a protokollokat, mielőtt súlyos következménye lesz egy lassan végrehajtott beavatkozásnak.
Éles kritikák a szakmai oldalról
A történtek azonnal heves reakciókat váltottak ki. Az FIA korábbi F1-es versenyigazgatója, Niels Wittich egyenesen így fogalmazott a német Sky Sport F1-nek:
„Ez nem történhet meg. Ez teljesen elfogadhatatlan helyzet.”
Szerinte ha a törmelék összegyűjtése ilyen időigényes, a dupla sárga jelzés már nem elegendő, és nem érthető, hogyan fordulhat elő másodszor is hasonló eset ugyanabban a szezonban.
Az FIA szerint nem történt hiba
A Motorsport értesülései szerint az FIA egészen másképp látja az incidenst. Álláspontjuk szerint:
-
a törmelékek teljesen a bukótérben, a versenyívtől távol helyezkedtek el;
-
a pályabíróknak nem kellett átfutniuk a pályán;
-
a dupla sárga jelzés megfelelően kommunikálta a veszélyt;
-
a Verstappen fedélzeti kameráján látottak alapján a döntés utólag is védhető.
A VSC-t végül csak egy körrel később alkalmazták, amikor a 2-es kanyarban találtak olyan törmeléket, amely valóban a versenyívhez közel feküdt – ott már át kellett menniük a bíróknak a pályán.
Nyitott kérdések és sürgető teendők
Bár az FIA megvédte döntését, két fontos kérdés megválaszolatlan maradt:
-
Miért tartott ennyi ideig a törmelék összeszedése az 1-es kanyarnál?
-
Miért nem váltottak VSC-re, amikor nyilvánvalóvá vált, hogy a pályabírók nem érnek vissza időben?
A Mexikói Nagydíj után sokan remélték, hogy a szervezet szigorúbban kezeli majd a pályabírók biztonságát érintő helyzeteket. Las Vegas azonban újra megmutatta, hogy a rendszer még mindig messze van a tökéletestől – pedig a szezonból már csak két futam van hátra.
A szakértők szerint az FIA-nak sürgősen pontosítania kell a protokollt, mielőtt egyszer valóban tragikus következménye lesz egy késve meghozott döntésnek.