Noha a kereskedőt semmilyen kötelezettség nem terheli a visszavételre vagy a cserére nem hibás termék esetén, mégis a legtöbb vállalkozás önkéntes üzletpolitikai szempontból dönthet úgy, hogy a fogyasztó kérése eleget tesz egy-egy termék cseréjére.
Ismét egy újabb karácsony, és néhány félresikerült ajándékozás. Megannyi probléma üthette fel a fejét a tegnap este a karácsonyfa alatt, éppen ezért a Pénzcentrum összegyűjtött minden fontos tudnivalót, mi a teendő akkor, ha valakinek nem lett jó vagy éppen tetszetős a tegnap este kapott ajándéka.
Sokak fejében még mindig él a tévhit, hogy 3 napon belül minden esetben vissza lehet vinni a terméket az üzletekbe, még akkor is, ha az nem hibás. Ilyen szabály viszont egyáltalán nincs. Sőt mi több, az üzletben vásárolt termékek visszavásárlásra jogszabályi előírás egyáltalán nem kötelezi a kereskedőt. Amit sokan idekevernek az az offline vásárláskor előírt három munkanapos cseregarancia.
E szerint a kereskedő 3 munkanapon belül köteles kicserélni a hibás terméket, de csakis hibás terméket, aminek nem mi okoztuk a hibáját. Ilyenkor a kereskedő nem hivatkozhat például aránytalan többletköltségre vagy más okokra. Viszont itt a hangsúly a hibás terméken van, tehát ha valami rendeltetésszerűen működik, akkor a kereskedő erre nem köteles.
Éppen ezért különösen fontos kitétel, hogy az amúgy minőségileg kifogástalan, de egyébként nem tetsző termékeket a fogyasztó üzlethelyiségben vagy webáruházban vásárolta. Előbbi estében ugyanis a kereskedőt semmilyen kötelezettség nem terheli. De a felek megállapodhatnak a termék vételárának levásárlásában, ha ez mindenkinek megfelel.
Nem kell azonnal a karácsonyt követően visszarohanni az áruházakba, üzletekbe, hogy kicseréljük a rosszul választott ajándékot Fotó: Pixabay
Egyes esetben a kereskedők például népszerűsítés céljából, általános jelleggel vállalhatják, hogy a megvásárolt terméket bizonyos feltételek fennállása esetén, hiba hiányában is visszaveszik, illetve kicserélik. De ez csak a kereskedőn múlik, ahogy az is, hogy minderre mennyi időt ad: van, aki 30, de akár 60 napot is, van, aki semennyit.
Legfontosabb tudnivalók bolti visszavitelkor, cserénél, levásárlásnál:
Jó tudni azt is, hogy sokszor nem lehet cserélni vagy visszavinni olyan zártcsomagolású terméket – fülhallgató, fejhallgató, alsónemű, parfüm –, melynek visszavétele egészségügyi illetve higéniai okok miatt nem lehetséges, ha nem gyárilag hibás termékről van szó! De sokszor nem él a cserelehetőség vagy visszavétel akkor sem, ha kifejezetten egyénileg gyártott termékről van szó, amelyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak.
Az interneten megrendelt termékekre 14 napos indokolás nélküli elállási joga van a vásárlónak Fotó: Freepik
De mi a helyzet azzal, aki online vásárolt? A jelenleg hatályos magyar jogszabályok értelmében az interneten megrendelt termékekre 14 napos indokolás nélküli elállási joga van a vásárlónak függetlenül attól, hogy kiszállítással vagy személyesen vették át azt.
Ez azt jelenti, hogy a fogyasztók, a hazai e-kereskedőknek 14 napon belül visszaadhatják a terméket, ám a visszajuttatás költsége ez esetben őket terheli, hacsak maga a bolt ezt nem vállalja át, de ez a lépés egyáltalán nem kötelező neki.
Figyelem! Az elállási jog sem korlátlan, vagyis egyes termékkörökre nem vonatkozik, például koncert- vagy fesztivál jegy, élelmiszer, kibontott csomagolású CD, DVD, szoftver vagy letöltött számítógépes programok esetén.