Alonso kirohanása a közvetítések ellen
A kétszeres világbajnok Fernando Alonso az elmúlt hetekben többször is élesen bírálta a Forma–1 közvetítéseit. A spanyol versenyző először a Szingapúri Nagydíj után fakadt ki, amikor egy elrontott kerékcsere miatt a 8. helyről a 15.-re esett vissza. A csapatrádión így reagált:
„Ha minden körben beszélsz hozzám, le fogom kapcsolni a rádiót.”
Az üzenet adásba került, ami miatt Alonso később az X-en ironikusan odaszúrt a közvetítőknek:
„Miután megszereztem a pole-t a privát rádióadásban, ideje, hogy a főműsort is finomhangoljuk!”
Néhány héttel később a Mexikói Nagydíjon újabb megjegyzést tett:
„Ők mindent közvetítenek, amit mondunk. Remélem, ezt is leadják, és látják az első kanyart. Helló? Nem közvetítették az egyes-kettes kanyart?”
Ez az üzenet végül nem került be az élő adásba.
Az F1 válasza: „Nem a pilóták szócsövei vagyunk”
Az F1 közvetítéseiért felelős Dean Locke, a sport médiatechnológiai igazgatója a Motorsport.com-nak nyilatkozva reagált a vádakra.
„Felelősségünk, hogy a történetet őszintén és pontosan meséljük el – nem közlünk semmit, ami félrevezető vagy hátsó szándékú lenne.”
Locke szerint a cél az, hogy hitelesen mutassák be a versenyek eseményeit, és ne torzítsák el a valóságot.
„Nem vagyunk a pilóták szócsöve. Őrületes, amit Fernando az autóban művel, de nekünk az a feladatunk, hogy az egész történetet mutassuk be, nem csak az ő nézőpontját.”
A rendező azt is elmondta, hogy néha a pilóták maguk manipulálják a kommunikációt:
„Emlékszem, amikor Fernando olaszul beszélt a rádión, majd abbahagyta, amikor elkezdtük feliratozni angolul. Néha más szándék is van a háttérben.”
Sainz szerint túl sok a „celebkamera”
Carlos Sainz szintén bírálta a közvetítéseket, mert szerinte túl sokat mutatták a hírességeket és a pilóták barátnőit, miközben a pályán történő előzések kevesebb figyelmet kaptak.
Locke ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy a közvetítésnek egyensúlyt kell teremtenie a sport és a show között:
„Háromszor mutattunk off-track képet azon a futamon, és nem az akció közben. Nekünk az egész eseményt be kell mutatnunk – a hangulatot, a helyszínt és a versenyt is.”
A cél, hogy a közvetítések különböző nézői rétegeket is megszólítsanak:
„Vannak, akik a versenyt nézik, mások az egész élményt akarják átélni. Ha csak közeliket mutatnánk az autókról, senki sem tudná, melyik pályán vagyunk.”
Új közvetítési technológiák érkeznek
Locke elárulta, hogy a Forma–1 közvetítései folyamatos fejlesztés alatt állnak.
Az újítások között szerepelnek:
-
kép-a-képben megoldások,
-
több idősávos kvalifikációs kijelzések,
-
valamint olyan megoldások, amelyekkel egyszerre több csatát is lehet követni.
„A képernyő bal oldalán akár tíz pilóta utolsó körét is láthatjuk párhuzamosan. Így a nézők egy pillanat alatt átlátják, mi zajlik a teljes mezőnyben.”
A Forma–1 és a pilóták közti feszültség új szintre lépett: míg Alonso és Sainz szerint a közvetítések torzítanak vagy elbagatellizálnak eseményeket, az F1 az átláthatóságot és a valós történetmesélést hangsúlyozza.
A vita jól mutatja, hogy a modern Forma–1 már nemcsak sport, hanem globális szórakoztatóipari műsor is, ahol minden mozdulat és mondat – akár a rádión, akár a pályán – milliók előtt zajlik.