Minden idők egyik legizgalmasabb Forma–1-es szezonhajrája előtt állunk. Négy versenyhétvégével a vége előtt mindössze egyetlen pont választja el a két mclarenes pilótát, Lando Norrist és Oscar Piastrit, míg Max Verstappen 36 pontos lemaradással még mindig versenyben van a világbajnoki címért.
A Red Bull holland pilótája az elmúlt öt versenyből hármat megnyert, így újra felkerült a bajnoki térképre.
A McLaren előnye elolvadt
Két hónapja még úgy tűnt, hogy a McLaren simán menetel a bajnoki cím felé. Az augusztus végi Holland Nagydíj után Piastri 34 ponttal vezetett csapattársa előtt, és 104 ponttal előzte Verstappent. Azóta viszont megtorpant a wokingi csapat, miközben Verstappen elképesztő formába lendült.
A mexikói futamon Norris domináns, több mint 30 másodperces győzelmet aratott Charles Leclerc előtt, de az egy pontnyi különbség miatt még semmi sem dőlt el.
A hátralévő versenyek – kiszámíthatatlan forgatókönyv
A bajnokságból még négy futam és két sprintfutam van hátra:
-
Brazília (Interlagos) – A McLaren autója papíron kedvező, de az esős időjárás mindent felboríthat.
-
Las Vegas – A hosszú egyenesek a Red Bullnak és a Mercedesnek is kedveznek, így Russell és Antonelli is beleszólhat a pontversenybe.
-
Katar – A gumikezelés döntő lehet, ebben a McLaren a legerősebb, de Piastri formája ingadozó.
-
Abu-Dzabi – A nagy sebességű egyenesek miatt Verstappen és a Red Bull lehet előnyben.
Minden pályán más-más csapatnak állhat a zászló, így a világbajnoki küzdelem akár az utolsó körökig nyitott maradhat.
Technikailag is a határon
A három fő esélyes – Norris, Piastri és Verstappen – még nem kapott motorcsere miatti büntetést, de mindannyian a limitek közelében járnak.
-
Norris és Piastri a Belga Nagydíjon kapta a negyedik motorját,
-
Verstappen viszont csak az Olasz Nagydíjon, így frissebb erőforrással versenyezhet a hajrában.
Egy esetleges új motorcsere tíz rajthelyes büntetést vonna maga után, ami végzetes lehet a bajnoki harcban.
McLaren vs. Red Bull – stratégiai csata a végsőkig
A McLaren előnye, hogy két versenyképes pilótával harcol, míg Verstappen egyedül viszi a hátán a Red Bullt – csapattársa, Cunoda Júki eddig legjobb esetben is hatodik volt.
Ez a „kettő az egy ellen” helyzet azonban visszafelé is elsülhet: a McLarennek döntenie kell, melyik pilótát támogatja, ha Verstappen közelebb zárkózik.
A csapatfőnök Andrea Stella jelezte:
„Ha Max veszélyesen megközelít minket, gyorsan dönteni fogunk, és az előrébb álló pilótát támogatjuk.”
Ez a lépés akár belső feszültséget is okozhat, hiszen mind Norris, mind Piastri a saját esélyeit akarja maximalizálni.
Verstappen lehet a nevető harmadik
A holland klasszis a szezon közepén 100 pontos hátrányból jött vissza, és bár még mindig tökéletes hajrára van szüksége, ha minden futamot megnyer, miközben a McLaren-pilóták pontokat vesznek el egymástól, reális esélye marad a címvédésre.
Ha viszont Norris és Piastri egymás mögött végez minden versenyen, Verstappen hiába hibátlan, nem tudja behozni a lemaradást.
Izgalmasabb, mint évek óta bármikor
2021 óta nem volt ilyen szoros bajnoki hajrá a Forma–1-ben.
Akkor Verstappen és Hamilton az utolsó körökben döntötték el a vb-címet, most pedig újra minden adott egy hasonlóan feszült fináléhoz – ezúttal három esélyessel a győzelemre.