Emmanuel Macron francia elnök Trump-típusú európai vámok bevezetésével fenyegette meg Kínát, ha Peking nem változtat jelenlegi kereskedelmi politikáján. A háromnapos kínai látogatásáról visszatérve a Les Echos gazdasági lapnak adott interjúban arról beszélt, hogy Európának határozottabb lépésekre kell készülnie.
Macron szerint a kínai kereskedelmi többlet „fenntarthatatlan”, mert azzal Kína saját ügyfeleit gyengíti. Úgy fogalmazott:
„Megpróbálom a kínaiak értésére adni, hogy fenntarthatatlan a kereskedelmi többletük, mert így azon vannak, hogy tönkre tegyék saját ügyfeleiket, mindenekelőtt azzal, hogy már alig importálnak tőlünk.”
A francia elnök azt is közölte, hogy Európa kész ellenintézkedéseket bevezetni, ha Peking nem reagál.
„Elmondtam nekik, hogy amennyiben nem reagálnak, úgy mi, európaiak a következő hónapokban arra fogunk kényszerülni, hogy hatékony intézkedéseket tegyünk és az együttműködés szintjét mérsékeljük, hasonlóan ahhoz, ahogy ezt az Egyesült Államok tette, például kínai termékekre kivetett vámokkal.”
Egyre mélyülő európai kereskedelmi hiány
Kína Franciaország legfontosabb ázsiai kereskedelmi partnere, ugyanakkor a két ország között 2024-ben több mint 46 milliárd eurós hiány keletkezett francia oldalon. Az Európai Unió egésze még kedvezőtlenebb mutatókkal bír: a kínai import és export különbsége meghaladja a 300 milliárd eurót.
Az európai vállalatok régóta panaszkodnak a gyenge kínai keresletre, miközben Peking az USA-val fennálló kereskedelmi konfliktusok miatt egyre több termékét próbálja az EU piacán értékesíteni. Macron szerint ez válságos helyzetet eredményez: Európa két nagyhatalom kereskedelmi nyomása közé szorult.
A francia elnök úgy látja: „Mi lettünk a kiegyenlítő piac, és ez a legszörnyűbb forgatókönyv.” Hangsúlyozta, hogy Kína az európai ipari modell alapjait érinti, miközben az amerikai protekcionizmus csak tovább súlyosbítja a helyzetet.
Macron azt sürgette, hogy Peking emelje a fogyasztás szintjét, nyissa meg belső piacát, és engedjen be több európai terméket. Emellett támogatná, ha további kínai vállalatok települnének Európába, ahogyan ez fordított irányban az EDF vagy az Airbus esetében már megtörtént.