Donald Trump amerikai elnök bejelentette, hogy novembertől új vámot vet ki a járműiparra – közölte a Reuters. A lépés egy hónapos csúszással lép életbe, mivel Trump korábban, szeptember 26-án még október 1-jét jelölte meg a bevezetés időpontjaként. Újdonság, hogy a közepes nehézségű járművek is a szabályozás hatálya alá kerülnek, ami korábban nem szerepelt a tervek között.
A döntés célja – Trump szerint – az amerikai gyártók védelme a „tisztességtelen külső versennyel” szemben. Az intézkedés főként az importőröket érinti, és olyan cégeknek kedvez, mint a Peterbilt és Kenworth (a Paccar tulajdonában), valamint a Freightliner (a Daimler Truck leányvállalata).
A vámemelés célkeresztjében az import
Az Egyesült Államok jelenleg 15 százalékos vámot alkalmaz a könnyű haszongépjárművekre a Japánnal és az Európai Unióval kötött megállapodások alapján. Egyelőre nem egyértelmű, hogy ez a vámtétel a nagyobb kategóriájú járművekre is érvényes lesz-e, de a mostani döntés értelmében a közepes és nehéz teherautók is érintettek lesznek.
Az amerikai nehézgépjármű-import 78 százaléka Mexikóból, további 15 százaléka Kanadából érkezik. Az új szabályozás tehát a legfontosabb kereskedelmi partnereket is érzékenyen érintheti.
Vámháború és árfolyamhatás: kettős nyomás a piacokon
A transzatlanti kereskedelmet jelenleg két tényező is hátráltatja: a vámemelések és az euró erősödése a dollárral szemben. Április 2-án az amerikai kormány 20 százalékos vámmal sújtotta az EU-ból érkező importárukat, amit júliusban 15 százalékra mérsékeltek. Bár ez alacsonyabb más partnerek – például India vagy Brazília – tarifáinál, még így is ötszöröse a tavalyi szintnek.
Az autóiparban az Egyesült Államok 15 százalékos vámban állapodott meg, ami a korábbi 27,5 százalékról csökkent. A kedvezőbb vám ellenére az európai exportot az árfolyamváltozás is sújtja: az euró idén jelentősen erősödött a dollárral szemben, 1,02 dollárról 1,18-ra. Ez több mint 8 százalékos felértékelődés 2024 júliusához képest, ami drágábbá tette az európai autókat az amerikai vásárlók számára.
Trump korábbi nyilatkozataiban többször hangsúlyozta, hogy „az amerikai acél, gumi és munkaerő” védelme az egyik legfontosabb gazdaságpolitikai célja. Az új vámpolitika illeszkedik abba a stratégiába, amely az amerikai ipar újraépítését tűzte ki célul, miközben fokozatosan korlátozza a külföldi beszállítók befolyását az Egyesült Államok piacán.