Pénteken déli 12 óra előtt néhány perccel a főváros közlekedése szinte teljesen megállt. Karácsony Gergely főpolgármester döntése alapján 11:50 és 12:00 között tíz percre leálltak a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) járatai. A főváros vezetése ezzel az akcióval szeretett volna figyelmeztetni arra, hogy a kormányzati megszorítások – például a szolidaritási adó emelése – súlyos működési nehézségek elé állítják a fővárosi önkormányzatot - írta a Telex.
Miközben a városi tömegközlekedés tíz percre teljesen leállt, a MÁV járatai zavartalanul közlekedtek – és reagáltak is a helyzetre.
A Telex információi szerint a vasúttársaság elővárosi motorvonatain, amelyek rendelkeznek fedélzeti tájékoztató rendszerrel, 11:30 és 12:30 között egy előre rögzített üzenetet játszottak be:
„Kormányzati információ: tisztelt utasaink, a főváros felelőtlen gazdálkodása és csődközeli helyzete veszélybe sodorta a budapesti közlekedést, illetve a vármegye- és országbérletek elfogadását. A MÁV-csoportra azonban ebben a helyzetben is számíthatnak a fővárosban és az agglomerációban közlekedők. Továbbra is változatlan feltételekkel szállítjuk utasainkat.”
A közleményben egyrészt utalás hangzott el a főváros anyagi helyzetére, másrészt a vasúttársaság igyekezett megerősíteni az utasok bizalmát, hogy a MÁV szolgáltatásai továbbra is elérhetők maradnak.
Fokozódó feszültség a főváros és a kormány között
Az elmúlt időszakban egyre élesebb vita bontakozott ki a kormány és a fővárosi vezetés között a költségvetési forrásokról. A szolidaritási adó emelése és más pénzügyi intézkedések miatt Karácsony Gergely többször is arról beszélt, hogy a kormány „kivérezteti” Budapestet. A mostani tízperces sztrájk figyelemfelkeltő lépésként született meg – hasonló akciókra azonban eddig nem volt példa a főváros közlekedésében.
A politikai feszültségek mellett a közlekedésbiztonság és a szolgáltatások fenntarthatósága is egyre inkább előtérbe kerül. Kérdés, milyen további lépések következnek, és meddig feszíthető tovább a főváros és a kormány közötti ellentét.