Donald Trump amerikai elnök hivatalosan is aláírta azt a rendeletet, amely az acél- és alumíniumtermékekre kivetett vámokat az eddigi 25 százalékról 50 százalékra emeli – írta a BBC. Az új vám mértéke amerikai keleti parti idő szerint hétfőn éjféltől lépett életbe, vagyis azonnal alkalmazandó az érintett importtermékekre.
A szigorításról már a múlt héten is lehetett hallani, de az érintett cégek többsége még az utolsó pillanatokban is csupán taktikai fenyegetésnek gondolta az emelést. Korábban Trump már többször is tett hasonló bejelentéseket, amelyeket később visszavont vagy enyhített, így most sem biztos, hogy hosszú távon fennmarad a vámemelés.
„Trumpnál a kérdés mindig az, hogy ez taktika-e, vagy hosszú távú terv” – fogalmazott az egyik iparági vezető a BBC-nek.
Az ipar örül, a feldolgozók aggódnak
A vas- és acélipari szövetség üdvözölte az intézkedést, szerintük ez védelmet jelent a hazai gyártóknak. A szervezet vezetője a CNN-nek úgy nyilatkozott, hogy egy átlagos, jelenleg 48 ezer dollárba kerülő autó ára nagyjából 300 dollárral nőhet, ami nem tűnik elriasztó hatásúnak a vásárlók szemszögéből.
Ezzel szemben az Alumínium Szövetség és több feldolgozóipari szereplő aggodalmának adott hangot. A fő problémát az jelenti, hogy az amerikai alumíniumipar jelentős része kanadai alapanyagra épül, és a megemelt vám nehezítheti az importot, csökkentheti a versenyképességet, illetve munkahelyeket sodorhat veszélybe.
Még konzervgyártók is jelezték, hogy a magasabb alapanyagárak drágulást hozhatnak az élelmiszerboltokban is, különösen a konzervtermékek esetében.
Made in America? A visszatelepítés ára
A vámpolitika mögött Trump gazdaságpolitikai célja a hazai gyártás visszacsábítása: a külföldi áruk megdrágításával azt reméli, hogy a vállalatok inkább az Egyesült Államokban fognak termelni.
Ez azonban nem egyszerű:
-
Az amerikai munkabérek jelentősen magasabbak,
-
Az árnövekedés csökkentheti a keresletet,
-
A cégek csak akkor ruháznak be új üzemekbe, ha kiszámíthatóságot látnak – amit Trump döntéshozatali stílusa nem feltétlenül garantál.
A helyzet tehát összetett: a vámemelés rövid távon védhet bizonyos szektorokat, de költségemelkedést és ellátási gondokat is okozhat – mind a gyártóknak, mind a fogyasztóknak.