Hollandiában számítógépes üzemzavarokat jelentett több kormányhivatal szerdán, Eindhoven repülőterén leállították a forgalmat, a fennakadások a parti őrséget és a katasztrófavédelmet is érintik. Az üzemzavar mögött vélhetően a védelmi minisztériumban keletkezett informatikai hiba áll.
Laurens Bos, a tárca szóvivője elmondta, a hibát egy olyan hálózatban észlelték, amelyet a holland kormányzati szervek is használnak, a repülőtér - ahol több ezer utast érintenek a járatkimaradások - pedig azért érintett, mert a létesítményt a légvédelem is használja.
A nemzetközi piacvezető TUI német utazási iroda bejelentette, hogy az általa üzemeltetett járatok utasait - buszokkal - a brüsszeli repülőtérre szállítja, néhány gépet pedig az amszterdami Schiphol repülőtérre irényítottak át.
A légikikötő bejelentette, hogy várhatóan délután öt óra előtt már biztos, hogy nem áll helyre a forgalom.
Az országos kiberbiztonsági központ részéről azt közölték, kicsi a valószínűsége egy kibertámadásnak, a hiba okát vizsgálják.
A parti őrség mellett az útlevelek és a határok ellenőrzéséért felelős repülőtéri és kikötői hatóság is üzemzavarokat jelentett.
Utrecht város katasztrófavédelme bejelentette, hogy az üzemzavar miatt megszakadt a kapcsolat a segélyszolgálatok kommunikációs rendszerei között. Hozzátették, hogy a 112-es segélyvonal mindazonáltal továbbra is elérhető, illetve a nem sürgős esetekre fenntartott vonal is.
Fennakadásokat jelentettek a kormányzat DigiD nevű, az elektronikus közigazgatási ügyintézésre fenntartott oldaláról is, amelyen át a többi között az adóhivatallal is fel lehet venni a kapcsolatot, továbbá társadalombiztosítási ügyeket lehet intézni.
Az NlTimes című holland hírportál a holland közegészségügyi hivatalra hivatkozva azt közölte, jelenleg nehézségekbe ütközik a Covid-19 elleni oltásra történő online időpontfoglalás is; a hivatal szerint a fennakadás elsősorban a mobiltelefon-felhasználókat érinti.
David van Weel igazságügyi és belbiztonsági miniszter, akit az ANP holland hírügynökség idézett, leszögezte: az egyre rendszeresebbé váló informatikai hibák "digitalizálódó társadalmunk mellékhatásai".
Door een grote storing zitten reizigers vast op Eindhoven Airport.
— Rode Kruis (@RodeKruis) August 28, 2024
Het Rode Kruis is met een team van vier Bevolkingszorg-vrijwilligers aanwezig om gestrande passagiers te ondersteunen. pic.twitter.com/KX27PmBZU0