Komoly pénzügyi problémák miatt leállhat a Budapest Közlekedési Központ (BKK) által megrendelt új CAF-villamosok szállítása – írja a Népszava. A spanyol gyártó által leszállított modern járművekért a BKK nem tud fizetni, a kifizetetlen számlák összege már 11,5 millió euróra (4,6 milliárd forint) rúg, és minden új szerelvény érkezése tovább növeli a tartozást.
Mi okozza a fizetési problémákat?
A problémák forrása az uniós támogatások körüli jogi és pénzügyi bizonytalanság. A BKK eredetileg az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretében, uniós forrásból finanszírozta volna a 51 darab modern villamost. Azonban a kormány úgy döntött, hogy az új HÉV-szerelvények beszerzését is IKOP-forrásokból fedezi, és emiatt a villamosprojektet áthelyezték a helyreállítási alapba (RRF).
Ez a döntés azonban súlyos következményekkel járt: az Európai Bizottság a jogállamisági eljárás miatt felfüggesztette az RRF-forrásokat, így a BKK finanszírozási terve összeomlott. A fővárosi közlekedési vállalat hiába próbálta visszahelyeztetni a projektet az IKOP-ba, ez azóta sem történt meg.
A BKK állítja: fizette az önrészt
A BKK a Népszavának megerősítette, hogy a vállalt 0,56 százalékos önrészt határidőre kifizette, azonban a Magyar Állam nem kötötte meg velük a szükséges új finanszírozási megállapodást, amely nélkül az Irányító Hatóság nem tudja rendezni a számlákat.
„A Magyar Állam nem kötötte meg velünk a vonatkozó kormányhatározatok és a korábbi IKOP Támogatási Szerződés szerinti új megállapodást, azaz nem biztosította a projekt finanszírozását” – közölte a BKK.
A helyzet odáig fajulhat, hogy a spanyol CAF cég a további szállításokat is felfüggeszti, amíg a pénzügyi kérdések nem rendeződnek.
Bedönthetik Budapestet?
A Népszava értékelése szerint a helyzet mögött politikai szándék is állhat, amely Budapest pénzügyi helyzetének további romlását eredményezheti. A főváros kasszája már most üres, és 31 milliárd forintos tartozás halmozódott fel, miközben a kormány sorra inkasszózza a 89 milliárd forintos szolidaritási adó részleteit.
A villamosbeszerzés finanszírozására elméletileg rendelkezésre állnak uniós források az IKOP keretén belül, mivel a keret felét még nem használták fel. Azonban a projektet továbbra sem helyezték vissza ebbe a programba, ami a fővárosi közlekedésfejlesztés egyik legfontosabb projektjét sodorja veszélybe.