Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Belföld

Idén 77 ezer forintot szánnak a magyarok karácsonyi ajándékokra

10perc/Yettel
2024. 11. 14.
Idén 77 ezer forintot szánnak a magyarok karácsonyi ajándékokra

A Yettel friss kutatása szerint a magyarok idén átlagosan 77 ezer forintot terveznek karácsonyi ajándékra költeni, egyre inkább az online vásárlást előnyben részesítve.

Szeretteinkkel szívesebben találkozunk személyesen karácsonykor, az ajándékokat viszont egyre gyakrabban online vásároljuk meg, amire a tavalyinál körülbelül hatezer forinttal tervezünk többet költeni idén – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Kiderül az is: megajándékozottként szeretjük, ha meglepnek minket, de ha mi vagyunk az ajándékozó, jobban örülünk, ha tudjuk, mire vágyik a másik. A Yettel már ötödik alkalommal mérte fel a magyarok karácsonyi kapcsolattartási, ünneplési és ajándékozási szokásait, valamint azt, hogyan használják a közösségi médiát az ünnepléshez és a karácsonyi kapcsolattartáshoz.

Karácsonykor inkább személyesen találkozunk…

Tavalyhoz képest csak kis mértékben változott, hogy kikkel töltjük a karácsonyt, de 2022-t is figyelembe véve egyértelműen inkább erősödött a személyes találkozások szerepe a nagyobb ünnepek során. Tízből négyen (42%) csak a szűk családdal, azaz a velük egy háztartásban élőkkel ünnepelnek, míg ennél valamivel többen, a megkérdezettek közel fele (49%) a szélesebb rokonsággal is találkozik az ünnep alkalmával. Nem változott azok aránya, akik idén kevesebb személlyel terveznek ünnepelni (12%), ők többségében anyagi okból döntenek így, bár ennek említése az elmúlt két évben 51%-ról 31%-ra csökkent.

Személyes találkozás híján a válaszadók 47%-a mobiltelefonon, míg 34%-a valamilyen chat alkalmazásban küld üzenetet – érdemben kevesebben, mint tavaly (38%).

A magyarok 94%-a használ közösségi médiát karácsonykor, viszont az is kiderült, hogy 28%-ról 38%-ra nőtt azok aránya, akik nem osztanak meg karácsonyi tartalmat.

…az ajándékot viszont egyre inkább online vesszük meg

A Yettel kutatásából látszik, hogy fokozatosan nő azok száma, akik online vásárolják meg a karácsonyi ajándékokat – idén már tízből négyen vásárolnak jellemzően így, és ez az arány utoljára a 2020-as pandémia idején volt ilyen magas.

Az online vásárlás fő okai: időmegtakarítás (55%), az ajándék kizárólagos elérhetősége online (46%), zsúfoltság elkerülése (46%), kényelem (45%), célzott keresési lehetőség (40%), valamint az alacsonyabb árak (34%).

Mennyiért és kinek adunk ajándékokat idén?

A legtöbben 3-4 (28%) vagy 5-6 személyt (24%) terveznek megajándékozni karácsonykor – a 18-39 évesek általában több embernek (6 fő), míg a 40 év felettiek kevesebbnek (5 fő) vásárolnak ajándékot. A nők szintén többeknek adnak ajándékot, mint a férfiak (6 vs. 5 személy).

Az ajándékokra átlagosan 77 ezer forintot terveznek költeni a magyarok – ez az inflációval számolva a tavalyi 71 ezer forinthoz hasonló. Tízből hatan ugyanannyit költenek, mint tavaly, míg minden ötödik válaszadó kevesebbet tervez költeni, főként anyagi okokból (48%). Emellett már 19%-uk szeretné, ha nem az anyagiakról szólna a karácsony.

A válaszadók többsége partnerének (67%), a gyerekeknek vagy szüleinek (54-54%) ad majd ajándékot, az egyéb rokonoknak ajándékozók aránya is emelkedett (43%). A barátokat minden ötödik megkérdezett lepi meg.

A Yettel kutatása szerint a legfontosabb szempont az ajándéknál a személyre szabottság (69%) és a hasznosság (59%). Az ár (42%) és a közös élmény (27%) idén szintén kiemelt szerepet kaptak.

Forrás: Yettel

Játék, ruha, elektronika

A legnépszerűbb ajándék idén a játék és ruházat (40%), ezt követik az elektronikai eszközök (35%), az utalványok (26%) és az élmények (22%). Pénzt a válaszadók 16%-a, saját készítésű ajándékot 14%-a tervez adni.

Az elektronikai ajándékok közül a fej- és fülhallgatók (16%) a legnépszerűbbek, majd az okostelefonok és okosórák (13-13%) következnek. A többség jobban örül a meglepetésnek, de ajándékozóként inkább azt szeretik, ha tudják, mire vágyik a másik.

Forrás: Yettel

Hazai ünnepi szokások, digitálisan támogatva

A karácsony a Yettel számára is kiemelt forgalmú időszak. Idén is meglepetésekkel készül ügyfeleinek az adventi időszakban: december 1-től minden adventi vasárnap egy-egy virtuális ablak válik kinyithatóvá a Yettel mobilalkalmazásban, amelyek értékes, országosan elérhető meglepetéseket rejtenek, a kultúra, technológia és divat területein.

Főkép forrása:
Yettel Sajtótájékoztató
Címkék:
#Karácsony

Hirdetés

További cikkek