Szeretteinkkel szívesebben találkozunk személyesen karácsonykor, az ajándékokat viszont egyre gyakrabban online vásároljuk meg, amire a tavalyinál körülbelül hatezer forinttal tervezünk többet költeni idén – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Kiderül az is: megajándékozottként szeretjük, ha meglepnek minket, de ha mi vagyunk az ajándékozó, jobban örülünk, ha tudjuk, mire vágyik a másik. A Yettel már ötödik alkalommal mérte fel a magyarok karácsonyi kapcsolattartási, ünneplési és ajándékozási szokásait, valamint azt, hogyan használják a közösségi médiát az ünnepléshez és a karácsonyi kapcsolattartáshoz.
Karácsonykor inkább személyesen találkozunk…
Tavalyhoz képest csak kis mértékben változott, hogy kikkel töltjük a karácsonyt, de 2022-t is figyelembe véve egyértelműen inkább erősödött a személyes találkozások szerepe a nagyobb ünnepek során. Tízből négyen (42%) csak a szűk családdal, azaz a velük egy háztartásban élőkkel ünnepelnek, míg ennél valamivel többen, a megkérdezettek közel fele (49%) a szélesebb rokonsággal is találkozik az ünnep alkalmával. Nem változott azok aránya, akik idén kevesebb személlyel terveznek ünnepelni (12%), ők többségében anyagi okból döntenek így, bár ennek említése az elmúlt két évben 51%-ról 31%-ra csökkent.
Személyes találkozás híján a válaszadók 47%-a mobiltelefonon, míg 34%-a valamilyen chat alkalmazásban küld üzenetet – érdemben kevesebben, mint tavaly (38%).
A magyarok 94%-a használ közösségi médiát karácsonykor, viszont az is kiderült, hogy 28%-ról 38%-ra nőtt azok aránya, akik nem osztanak meg karácsonyi tartalmat.
…az ajándékot viszont egyre inkább online vesszük meg
A Yettel kutatásából látszik, hogy fokozatosan nő azok száma, akik online vásárolják meg a karácsonyi ajándékokat – idén már tízből négyen vásárolnak jellemzően így, és ez az arány utoljára a 2020-as pandémia idején volt ilyen magas.
Az online vásárlás fő okai: időmegtakarítás (55%), az ajándék kizárólagos elérhetősége online (46%), zsúfoltság elkerülése (46%), kényelem (45%), célzott keresési lehetőség (40%), valamint az alacsonyabb árak (34%).
Mennyiért és kinek adunk ajándékokat idén?
A legtöbben 3-4 (28%) vagy 5-6 személyt (24%) terveznek megajándékozni karácsonykor – a 18-39 évesek általában több embernek (6 fő), míg a 40 év felettiek kevesebbnek (5 fő) vásárolnak ajándékot. A nők szintén többeknek adnak ajándékot, mint a férfiak (6 vs. 5 személy).
Az ajándékokra átlagosan 77 ezer forintot terveznek költeni a magyarok – ez az inflációval számolva a tavalyi 71 ezer forinthoz hasonló. Tízből hatan ugyanannyit költenek, mint tavaly, míg minden ötödik válaszadó kevesebbet tervez költeni, főként anyagi okokból (48%). Emellett már 19%-uk szeretné, ha nem az anyagiakról szólna a karácsony.
A válaszadók többsége partnerének (67%), a gyerekeknek vagy szüleinek (54-54%) ad majd ajándékot, az egyéb rokonoknak ajándékozók aránya is emelkedett (43%). A barátokat minden ötödik megkérdezett lepi meg.
A Yettel kutatása szerint a legfontosabb szempont az ajándéknál a személyre szabottság (69%) és a hasznosság (59%). Az ár (42%) és a közös élmény (27%) idén szintén kiemelt szerepet kaptak.
Játék, ruha, elektronika
A legnépszerűbb ajándék idén a játék és ruházat (40%), ezt követik az elektronikai eszközök (35%), az utalványok (26%) és az élmények (22%). Pénzt a válaszadók 16%-a, saját készítésű ajándékot 14%-a tervez adni.
Az elektronikai ajándékok közül a fej- és fülhallgatók (16%) a legnépszerűbbek, majd az okostelefonok és okosórák (13-13%) következnek. A többség jobban örül a meglepetésnek, de ajándékozóként inkább azt szeretik, ha tudják, mire vágyik a másik.
Hazai ünnepi szokások, digitálisan támogatva
A karácsony a Yettel számára is kiemelt forgalmú időszak. Idén is meglepetésekkel készül ügyfeleinek az adventi időszakban: december 1-től minden adventi vasárnap egy-egy virtuális ablak válik kinyithatóvá a Yettel mobilalkalmazásban, amelyek értékes, országosan elérhető meglepetéseket rejtenek, a kultúra, technológia és divat területein.