A Mol leányvállalata, a Mohu, nem számított arra, hogy az emberek ilyen gyorsan próbálják visszaváltani az 50 forintos palackokat és dobozokat. A rendszer indulása óta több probléma is felmerült a csomagolási hulladék visszaváltásával kapcsolatban, főként a nyári időszakban. A vásárlók számos hibásan működő Repont automatáról számoltak be, ami nehézkessé teszi a visszaváltást - közölte a Forbes.
Egy hónapja csak olyan műanyag palackokat és italos dobozokat lehet forgalomba hozni, amelyeket visszaváltanak. Az üzletekben a Mohu által telepített Repont automaták hivatottak biztosítani a visszaváltást, céljuk, hogy három éven belül a palackok 90%-át visszaváltsák. Jelenleg naponta két és fél millió palackot váltanak vissza a vásárlók, de a folyamat nem mindig zökkenőmentes. A 400 négyzetméternél nagyobb üzletek számára kötelező a visszaváltó automaták telepítése vagy személyes átvétel biztosítása. Az RTL Híradó egy olyan automatánál forgatott, amely eleinte nem fogadta el a visszaváltandó sörösdobozt, de némi ügyeskedés után sikerült. Más boltokban a visszaváltó helyek elhelyezkedése és az automaták gyors megtelése okoz problémát.
Kozák Tamás, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint a vásárlók és kereskedők sem értik, miért vannak szoftverhibák vagy kódolási problémák, és miért nem lehet a hibás gépeket gyorsan kijavítani vagy cserélni. Az üzletek arra is panaszkodnak, hogy nem viszik el időben a visszaváltott palackokat, így tárolóik megtelnek. „A kereskedő nem tud mást csinálni, mint szorgalmazza, percről percre, óráról órára, hogy tessék elvinni” – tette hozzá a főtitkár.
Ozoli Gábor, a Mohu szóvivője elmondta, hogy a palackok visszaváltásának sebessége meghaladta a várakozásokat. „A sebesség, amivel az emberek visszaváltják a palackokat, nagyon jó, de egy kicsivel gyorsabb annál, mint amire számított a Mohu. Tehát ezt kezelni kell, és az a lényeg, hogy ez a több millió, két és fél millió palack, ennek a hulladéka most már megfelelő helyre fog kerülni” – nyilatkozta.