A gyártósorok beindítása után nem sokkal több száz dolgozót, főként kölcsönzött munkaerőt és vendégmunkásokat bocsátottak el a múlt héten az iváncsai akkumulátorgyárból. Az elbocsátások híre hidegzuhanyként érte a dolgozókat, hiszen korábban csak pletykák keringtek a leépítésekről. A szakszervezet szerint az elbocsátások hátterében az elektromos autók iránti kereslet európai visszaesése állhat.
A Magyar Vegyipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége elnöke elmondta, hogy a gyárvezetéssel folytatott bér tárgyalások során nem esett szó elbocsátásokról, sőt kifejezetten megígérték a saját dolgozók megtartását.
A szakszervezet információi szerint kizárólag kölcsönzött munkaerőt érintettek az elbocsátások, összesen több mint ezer főről van szó.
Az elbocsátott dolgozók közül többen nyilatkoztak az RTL Híradónak. Egyikük elmondta, hogy a műszak közepén szóltak nekik a felmentésről, minden előzmény nélkül. A dolgozók most bizonytalanságban vannak, hiszen nem tudják, hogy a jövőben őket is érinthetik-e az elbocsátások.
Bod Péter Ákos közgazdász szerint az iparág átalakulása és a kereslet csökkenése állhat a háttérben. Mint mondta,
az akkumulátorgyártás jellegzetessége, hogy a kereslet hirtelen változásaihoz kell alkalmazkodni. Ha meglódul a termelés, akkor hirtelen sok emberre van szükség, ha viszont csökken a kereslet, akkor elkerülhetetlenek a leépítések.
A szakértő hozzátette, hogy a magyar iparpolitika összeszerelő üzemmé formálása most visszaüthet, hiszen a munkaerőpiaccal kapcsolatos kockázatokat Magyarország viseli.
Az iváncsai dolgozók úgy tudják, hogy az elbocsátások folytatódhatnak a héten. A gyár vezetése egyelőre nem reagált az RTL Híradó megkeresésére, így egyelőre nem tudni pontosan, hogy hány dolgozót érint a leépítés, és mi az elbocsátások konkrét oka.