Ráadásul amiatt is nagy dicséret a japánoknak, hogy szinte egy az egyben piacra merték dobni a tanulmányautójukat. A Honda e-t ugyanis 2017-ben, tanulmányautóként mutatta be elsőként a gyártó, Urban EV néven ismerhették meg az érdeklődők, és óriási sikert aratott.
Ezt követte a már majdnem sorozatgyártásra kész Honda e Prototype, amelynek a 2019-es Genfi Autószalonon volt a világpremierje. A végső változat végül szintén 2019-ben, a Frankfurti Autókiállításon állhatott a nagyközönség elé, és ahogy sejteni lehetett.
Maga a dizájn zseniális, s bár nem mindenkinek jön be az ilyen fajta cukiság, de tény, egyik mai autóhoz sem hasonlíthat, s lehetetlen vele feltűnésmentesen közlekedni. Alapjába véve az első, az 1972-es Civic állít emléket a Honda e formája. Az egyediséget csak fokozzák, hogy nincsenek külső visszapillantók és a szélvédővel egy síkban van az első tetőoszloppal.
Az első lámpák a panellel teljesen ugyanúgy néznek ki, mint a hátsók. Aranyosak a szemek, ezzel is tekerve egyet a cukiságfaktoron, s megadva a kocsi alaphangját. A kedves gombóc formáért az emberek többsége oda volt a teszt során. Az érzelmi megnyilvánulásokat talán az új Suzuki Jimnyhez tudnám hasonlítani. Nem nehéz belezúgni, főleg a hölgyeknek. Amúgy a japánok úgy nevezik: modern, minimalista stílus. Ám legyen, de bárhogy is ragozzuk, jól beletrafáltak vele.
Az már gyorsan feltűnik a külső rövid vizsgálódás után, hogy valami százas. Nos, igen, hiányzik a kocsiról a visszapillantó és a kilincs is. Persze mind meg van, csak nem úgy, mint a normál autóknál. A Honda e-be az első ajtók síkjából előugró kilincsekkel lehet bejutni. A visszapillantók pedig belül egy kis monitoron jelennek meg. Én valahogy nem tudtam megszokni ez utóbbi megoldást, nehezebben érzékelhető a távolság. De persze embere válogatja, meglehet, én vagyok túl régimódi.
A belső semmivel sem marad el a külsőtől – már ami az egyediséget illeti. Minőségben, komfortban hozza azt a magas szintet, amit a Honda képvisel, vagy talán ez még minőségibb, mint a többi modell. A faborítás mindenesetre lök még egyet az amúgy is jó összképen, a jó textúrájú és tapintású kárpitokkal pedig még otthonosabb az utastér. Mivel nincs középkonzol, így elöl kifejezetten szellős a Honda e, jól el lehet terpeszkedni benne.
A második sor már nem annyira kényelmes, mint az első, ot szűkös a lábtér. A sci-fis hangulatot erősíti az összesen öt darab monitorból álló kijelzőtenger – ez aztán tényleg műszerfal, végigfut az utasok előtt. Ide került a tükrök kijelzője is. A monitorokon rengeteg információ megjeleníthető, gyakorlatilag olyanok, mint a táblagépek. Az első utas elé áthúzódó kijelzőn ide-oda vándorolhatnak az egyes blokkok, igazán élvezetes kezelni, húzogatni ezeket. Azért maradtak gombok is a Honda e-ben, mint például a hangerőszabályozó, vagy a klímavezérlés.
A kocsi vezetése pont olyan, amilyet a külső alapján elvárunk – kellemes. Van benne erő, lendület, ugyanakkor nagyon kezes. A 154 lóerős villanymotor a maximális 315 Nm-es nyomatékkal gond nélkül kezdhetünk előzésbe. Szóval, jó vele közlekedni. No, de egy ilyen autónál különösen lényeges, hogy meddig tudunk vele közlekedni. Ez városi autó, nem is vitás, nem országjáró. A japánok is a metropoliszok lakóinak alkották a Honda e-t.
Ez a kis cuki négykerekű 200 kilométert tud megtenni egy töltéssel, ami mondjuk ma már nem mondható jónak. De szerintem egy városi, elővárosi használatra szánt kisautónak abszolút elég. Hiszen 30-40 kilométernél többet csak nagy ritkán megyünk naponta a kocsinkkal.
A villanymotor hátra, a 35,5 kWh-s lítium-ion akkumulátorcsomag a Honda e aljába került, a vezérlés pedig elöl van, az orrban. A töltési idő otthoni, 2,3 kW-os mezei konnektorról töltve 18,8 óra, utcai AC töltőponton – 7,4 kW – 4,1 óra a teljes töltés, míg DC gyorstöltőn 30 perc alatt fel lehet tölteni az akkumulátort 80 százalékosra.
Az utóbbi évek legstílusosabb és legegyedibb Hondája lett a szimplán csak e-nek nevezett kis elektromos modell. Az egyetlen bibi vele, hogy drága. Persze az egyedi divatcikkek sosem voltak olcsók, ennek a stílusbombának is megkérik az árát.
Műszaki adatok
Motor: elektromos
Teljesítmény: 154 LE, 315 Nm
Végsebesség: 145 km/h
Gyorsulás 0-100 km/óra: 8,3 s
Vegyes fogyasztás: 17,6 kWh/100 km
Hatótáv: 200 km
Alapár: 10 999 000 Ft
Tesztautó ára: 12 971 700 Ft
Külső: 5
Belső: 5
Ár/érték: 3
Előny/hátrány
+ Egyedi és aranyos forma, ötletes megoldások az utastérben, kellemes és minőségi belső, okos funkciók
- Szerény hatótáv, magas ár, kicsi csomagtér, megszokást igénylő visszapillantók