Egy hét alatt 18 iráni városban tiltották be a kutyasétáltatást, valamint az állatok járműben való szállítását is – számolt be róla az Index. A rezsim a kutyatartást vallási szempontból „tisztátalannak” tartja, és a nyugati befolyás jeleként utasítja el, de ezek a lépések éppen ellenkező hatást váltanak ki a fiatalok körében, akik a kutyatartást a csendes ellenállás eszközének tekintik.
A legújabb intézkedések Iszfahánban, Kermánban és Ilamban léptek életbe, utóbbiban június 8-án kezdődött meg a tilalom végrehajtása. Egy helyi tisztviselő közölte: „jogi lépéseket tesznek azokkal szemben, akik megszegik az új szabályokat.”
Teheránban már 2019 óta érvényben van a tiltás egy rendőrségi rendelet alapján. Az iszlám köztársaság hatóságai a kutyatartást „romboló társadalmi problémának” nevezik, amely szerintük „fokozatosan megváltoztathatja az iráni és iszlám életmódot.”
Abbas Najafi, Hamedan város ügyésze az iráni állami sajtónak így fogalmazott:
„A kutyasétáltatás veszélyt jelent a közegészségre, a békére és a közkényelemre.”
Bár nincs országos törvény a kutyatartás betiltására, az ügyészek gyakran helyi rendeletek révén korlátozzák azt, a rendőrség pedig szigorúan betartatja ezeket. Az állattartók letartóztatással és kedvenceik elkobzásával is szembesülhetnek. Sokan ezért éjszaka vagy félreeső helyeken sétáltatják kutyáikat, hogy elkerüljék a hatóságokat.
Az iszlám vallás nézete szerint „najis”, azaz rituálisan tisztátalan a kutyák simogatása vagy a nyálukkal való érintkezés. Ali Khamenei ajatollah korábban kijelentette, hogy a kutyatartás „elítélendő, kivéve ha terelésre, vadászatra vagy biztonsági célokra szolgál.”
2010-ben betiltották az állatokkal kapcsolatos reklámokat, és 2014-ben felmerült a kutyasétáltatók megbírságolása vagy megkorbácsolása is, de ez végül nem valósult meg.
A tiltások kritikusai szerint a hatóságoknak inkább a közbiztonsággal kellene foglalkozniuk, mintsem a kutyasétáltatók üldözésére fordítani az erőforrásokat. A kutyatartás mellett a hidzsábtörvények megszegése, az illegális bulik és az alkoholfogyasztás is a rezsim elleni passzív ellenállás formáivá váltak a fiatalabb generáció körében.