Sok millió dollárt felemésztő, történelmi napra ébredtek az egyiptomi főváros lakói. Pazar külsőségek és szigorú biztonsági intézkedések közepette 22 egykori fáraó, 18 férfi és négy női uralkodó mummifikált testét költöztették új nyughelyükre, az egyiptomi civilizációt a maga teljességében bemutatni szándékozó új múzeumkomplexumba. Bár az ősi mummifikálási technikáknak köszönhetően a fáraók teste egyben maradt évezredeken át, a költöztetés idejére speciális, nitrogénnel töltött ládákba helyezték őket, hogy védelmet biztosítsanak számukra a külső behatásokkal szemben. Az utakat is a testek védelme érdekében tették tükörsimává a szállítási útvonalon.
A fáraók testét ünnepi menet keretében, fanfárok közepette szállították a Kairó El-Fustat negyedében emelt Egyiptomi Civilizáció Nemzeti Múzeumába. Az antik uralkodókat szállító járművek a fáraók uralkodása szerinti kronológiai sorrendnek megfelelően követték egymást. A sort a 17. dinasztiából származó II. Seqenenre Taa fáraót költöztető autó nyitotta, míg a Krisztus előtti 12. században élt IX. Ramszesz földi maradványait szállító gépkocsi zárta. Ókori lovas harci szekerek másai is részesei voltak a menetnek. Maga az esemény a Fáraók Aranymenete nevet kapta, nemzeti kincs státusuknak megfelelően. A hatóságok engedélyezték a kairói lakosok nagyszámú jelenlétét a díszmenet útvonalán, ezzel is tisztelegve az egykori uralkodók emléke előtt.
A legnevesebb költöző fáraó II. Ramszesz, az ókori Egyiptom egyik legnagyobb uralkodója volt, aki többek között az első fennmaradt békeszerződés szignálásával írta be magát a világtörténelembe. II. Ramszesz 67 éves uralkodása alatt nagyszabású építkezéseket folytatott, számos hadjáratot vezetett, uralma az egyiptomi civilizáció egyik tetőpontját jelentette. Időszámításunk előtt 1213-ban hunyt el. A királynők közül Hatsepszut emelendő ki, aki az Isten felesége cím birtokosa is volt élete során. Ő volt az első női uralkodó Egyiptomban, ami rendkívüli eseménynek számított, hiszen abban a korban az ország törvényei ezt nem tették lehetővé. A huszonegy évig uralkodó Hatsepszut időszámításunk előtt 1458-ban távozott az élők közül.
A múmiákra 1881-ben, illetve 1898-ban bukkantak Théba, az egykori főváros romjai között két különböző rejtekhelyen. A testeket már Thébában – mai neve Luxor – is áthelyezték az eredeti királysírokból biztonságosabb sírhelyekre, megpróbáltatásaik pedig az ország modern kori fővárosába költöztetésük során is folytatódtak – mondta el Dr Salima Ikram, a kairói Amerikai Egyetem professzora a BBC-nek. A múmiák többsége hajón tette meg az utat a Níluson Luxorból Kairóba, ám egyeseket első osztályú vasúti kocsikban szállítottak. A múlt században az ikonikus kairói Egyiptomi Múzeumban volt nyughelyük, ahol a világ minden tájáról összesereglett turisták sokasága zavarta álmukat.
Az egyiptomi hatóságok reményei szerint az új múzeum – mely teljességében ebben a hónapban nyitja meg kapuit a nagyközönség előtt – segít majd a turizmus revitalizálásában az afrikai országban. Az idegenforgalom ugyanis Egyiptom elsődleges devizaforrását jelenti. Az elmúlt évtized politikai zűrzavarokkal terhelt, viszontagságos időszakként vonult be az ország történelmébe, napjainkban pedig többek között a pandémia jelent súlyos csapást Egyiptom számára.
Az uralkodók földi maradványai a Múmiák Királyi Csarnokába kerültek az új épületegyüttesben, a nagyközönség április 17-től tekintheti meg őket az új helyszínen. A csarnok úgy lett megtervezve, hogy azt az illúziót keltse a látogatókban, mintha a Királyok Völgyében járnának Luxorban.
Az egykori fáraók maradványainak közszemlére bocsátása ugyanakkor jelentős mértékben megosztja az egyiptomi társadalmat. Számos muszlim tudós véleménye szerint méltóságuk megőrzését tartva szem előtt, nem lenne szabad kuriózumként kiállítani őket. Egyiptomi babonák szerint a fáraók álmának örökös háborgatása bajt hoz az országra.
Sokan ennek tudják be a közelmúlt tragikus eseményeit is. Mint ismert, múlt héten a 10perc.hu is megírta, hogy emberek tucatjainak életét követelte egy felső-egyiptomi vonatbaleset, amit egy kairói épület összeomlása követett, 18 halottal. Ezek mellé sorakozik a Szuezi-csatornát hosszú időre eltorlaszoló teherszállító hajó balesete, mely megbénította a teherszállítást az ország fő vízi útján.