Donald Trump korábbi elnök új vámpolitikai tervei átlagosan 1760 dollárral drágíthatják meg az autókat az Egyesült Államokban – figyelmeztet az AlixPartners tanácsadó cég friss elemzése, amelyet a Bloomberg ismertetett.
A szakértők szerint a vámintézkedések terheit főként a vásárlók viselik majd. Az autógyártók várhatóan a költségek 80 százalékát hárítják át a fogyasztókra, ami az új autók árát drámaian megemelheti.
A General Motors és a Ford már jelezte, hogy több milliárd dolláros vámhatással számolnak az idei évben – a GM 5 milliárd, a Ford pedig 2,5 milliárd dollárral. A megemelkedett költségeket részben áremelésekkel kívánják ellensúlyozni, ami az egész piacot érintheti.
Az AlixPartners számításai szerint az intézkedések következtében három év alatt mintegy egymillióval kevesebb autó találhat majd gazdára az amerikai piacon.
Mi várható a vámokkal és az elektromos autókkal kapcsolatban?
Bár az elemzők szerint a vámtételek idővel mérséklődhetnek, a jelenlegi 25 százalékos autóvám a jövőben 7,5 százalékra csökkenhet az összeszerelt járműveknél, és 5 százalékra az alkatrészek esetében – feltéve, hogy az Egyesült Államok új kereskedelmi megállapodásokat köt.
Nagyobb kihívást jelent azonban az elektromos járművek támogatásának csökkentése. A Trump-adminisztráció tervei szerint megszűnhet a 7500 dolláros adókedvezmény, amely eddig ösztönözte az elektromos autók vásárlását.
Ennek hatására az AlixPartners jelentősen módosította előrejelzését: az elektromos járművek várható piaci részesedése 2030-ra 31 százalékról 17 százalékra eshet vissza.
Benzinfalók kontra villanyautók – újra lemaradhatnak az amerikai gyártók
A hagyományos, belső égésű motorral szerelt járművek a tanulmány szerint a 2030-as amerikai autópiac 50 százalékát teszik majd ki – ez jelentős növekedés a korábbi, 33 százalékos becsléshez képest. Eközben a hibridek aránya 27 százalékra nőhet, a plug-in hibrideké és hosszabb hatótávú elektromos járműveké pedig 6 százalékra csökkenhet.
Mark Wakefield, az AlixPartners autóipari szakértője szerint ez a trend hosszú távon komolyan veszélyeztetheti az amerikai gyártók globális versenyképességét. A szakember szerint az USA gyártói arra kényszerülhetnek, hogy kínai technológiát licenceljenek, vagy közös vállalatokat hozzanak létre kínai cégekkel.
„Az amerikai autógyártók a benzinfaló V8-as motorok gyártásában lehetnek világelsők 2028-ra – egy olyan technológiában, amelyet addigra már csak ők fognak gyártani” – figyelmeztet Wakefield.
A Bloomberg cikke alapján egyértelmű, hogy az autóvásárlók és az autógyártók is jelentős kihívások elé néznek – és nem csupán rövid távon.